Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31996 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'samtalsterapi' (5 st.)
-
Vägen till psykoterapeut?
Jag överväger att återuppta mina studier efter flera års uppehåll och vill ta kandidatexamen genom fristående kurser för att bli beteendevetare. Därefter lockar tanken att bli psykoterapeut, men den långa vägen dit känns...
Hej!Psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste examen från psykoterapeutprogrammet ligga, det vet du säker om själv. Du får i alla... Läs hela svaret -
Räcker psykologprogrammet för att kunna arbeta med samtalsterapi?
Behöver man i praktiken oftast vidareutbilda sig till psykoterapeut efter psykologprogrammet för att kunna få jobba med samtalsterapi? Hur ser det ut i verkligheten på arbetsmarknaden för en som endast har psykologexamen och vill jobba med samtalsterapi?
Hej Eduard, det som arbetsgivare kräver (just nu) vad det gäller utbildningsbakgrund för samtalsterapeuter >> är exempelvis: att man ska vara "psykolog med minst... Läs hela svaret -
Veterinär,ångest,panik?
Hej jag behöver hjälp! Jag heter Tara och är 13 år jag har velat bli veterinär sen jag föddes men speciellt hästar. Jag har bäst betyg i skolan men jag har något problem och det panik och stress. Jag vet inte hur men jag kan typ inte äta eller sova te.x natten innan ett prov eller t.o.m ett...
Hej Tara, jättetråkigt att du känner dig mycket stressad inför prov och förhör. Har du pratat med kurator och/eller med skolsköterskan?Nu, under sommarlovet - blir det inga prov... men du kan... Läs hela svaret -
Borta från ett nationellt prov?
Hej SYV. Jag är i ett riktigt krisläge och jag ångrar mig över det jag har gjort. Vi skulle ha ett nationellt prov idag tidigt på morgonen och jag förberedde mig dagen innan genom att plugga och lägga mig tidigt. Trots det sovde jag bara 4 timmar och däckade princip hela morgonen. Svalde två...
Hej Filip, man kan inte och bör inte skriva prov med 40-graders feber. Den saken är klar. Jag tror er lärare överdrev "en smula". Ingen kan förbjuda att bli sjuk. Ingen vill bli sjuk, men ibland blir... Läs hela svaret -
Min lärare vägrar ta hänsyn att jag inte kan prata muntligt ?
Hejsan, Jag går i 8an och har alltid haft problem med muntliga presentationer och att hålla tal. Det är ett så stort problem att jag fysiskt inte kan genomföra det, inte heller psykiskt. Hela min kropp säger nej och stänger ned och jag kan bara inte göra det. Jag mår jättedåligt på grund av det...
Hej Lisa, det är jättetråkigt att du har hamnat i den situationen. Att kunna prata inför folk behövs i många olika sutiationer: både i arbetslivet och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga