Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'komma in på nationellt program på gymnasiet?' (3 st.)
-
20 år och inte behörig till nationellt program?
Hej, Om man går ett intruduktionsprogram i Åk1 idag och blev 20 år för en månad sedan och inte blir behörig till ett nationellt program till åk2 nu till ht 2021, får man gå kvar på gymnasiet då? Saknar 2 grundskoleämne i...
Hejsan!Huvudregeln är den att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, så "hör" man i stället för gymnasiet - till Komvux. Kurser på... Läs hela svaret -
Gå om gymnasiet?
Hejsan SYV! Jag har gått Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Natur, men det finns inte så mycket jobb då det är ett högskoleförberedande program. Därför har jag lite funderingar huruvida det går att gå om gymnasiet? Det vill säga,...
Hej!Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år hör du till komvux och inte längre till gymnasieskolan. Undantagen görs, enligt vad jag vet, inte. Känner några fall där eleverna... Läs hela svaret -
Vad är skillnad på Yrkesintroduktion och Språkintroduktion?
hej, jag undrar vad är det som är skillnad på yrkesintroduktion & språkintro? eleverna från båda utbildningar kan ju komma in på gymnasiet sen. Vad är det för skillnad? mvh Ulla
Hej Ulla, båda de utbildningar som du nämner är olika program inom IM, Introduktionsprogrammen. Det gemensamma för IM är att eleverna inte är behöriga till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga