Albin

    Jag går just nu EK programmet med funderar på att byta till SA programmet på samma skola. Jag undrar vad som skilljer sig programmen åt när det gäller olika kurser angående högskolebehörighet, och om det isåfall går att läsa till de kurser man missar när man går SA istället för EK efter gymnasiet. Även vilken nytta man har utav dessa ev kurser i framtida jobb? Har även hört att när man läser SA på gymnasiet är det som att fortsätta årskurs 9 i grundskolan stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    Ekonomiprogrammets inriktning Juridik och alla inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet - är rätt lika varandra... och det är inte omöjligt att få i princip samma innehåll (exakt samma kurser) - om man läser EK, juridik och SA, valfri inriktning - om man väljer "de rätta valbara kurser" inom programfördjupningen och inom Individuellt val + ev. U-kurser (utökade). I så fall kommer Endast Tema för gymnasiearbete (GA) skilja sig; därför att tema för GA måste stämma överens med "utbildningen: programmet och inriktningen". Tar man examen från Ekonomiprogrammet - måste tema för GA ha någonting med ekonomi att göra; och tar man examen från Samhällsvet.pr - med samhällskunskap... men i o f s kan man hitta exempel på teman för GA som har lika mycket med "ekonomi" som med "samhällskunskap" att göra - ex. om GA ska handla om Samhällsekonomi...? - och då kan man ju ha samma tema för GA också - trots att man har examen från 2 olika gymnasieprogram... :)

    På EK, inriktning ekonomi läser man Matematik 3b som en obligatorisk kurs.

    Om man får godkänt betyg i Matematik 3 (som på inriktningen Juridik på EK och på Samhällsvet.programmets alla inriktningar är en Valbar kurs och för övrigt, får Examensbevis...) blir man även behörig till utbildningar som leder till följande yrken:

    Tips: ta och jämför de generella programplaner på Ekonomi- >> respektive på Samhällsvet.programmet >>. Exakt vilka kurser inom Programfördjupningen och inom Individ.val som just din skola har möjlighet att erbjuda välja mellan, vet inte vi här på fråga SYV; den frågan får du ställa till SYV på din skola.

    Det är väldigt mycket man kan skriva om olika eftergymnasiala utbildningar som finns... för det finns så många! Om du uppger vilka yrken du är intresserad av - i alla fall ger några exempel, är det i så fall lättare att svara på din fråga.
    Kika gärna på yrken på www.framtid.se

    Länktips: framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar.