Ellen
    Jag vill gå något åt samhällshållet och jag gillar språk.
    Jag har kollat lite på humanistiska programmet och på samhällsprogrammet.

    Om jag tänker plugga på högskola/universitet efteråt, vilka är de största skillnaderna på vad man kan plugga till och bli på de olika utbildningarna?
    Är det något man inte kan bli om man går humanistiska men som man kan bli om man går samhälle, och vice versa?

    Sen har jag några frågor om kursplanen på humanistiska:

    1. Man läser svenska, engelska, latin, "moderna språk" och "språk". Vad är skillnaden på de två sistnämnda?

    2. Man läser bara matte 1b i ettan, och sen har man ingen mer matte. Kan man läsa till mer matte? Är det smart inför högskolan eller något?

    Och några frågor om de högskoleförberedande gymnasieprogrammen:

    1. Vad är programfördjupning och vad är individuellt val? Och vad kan man välja på individuellt val?

    2. Varför läser man bara engelska i ettan och tvåan på de flesta linjerna?

    Många frågor... Tack på förhand för era goda svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dom är inte så jättestora - skillnaden på Sam och Humanist när det gäller behörigheter till högskolan. Det är som du nämner mindre matte på Humanistiska så det kan vara bra att lägga till om man känner för att göra det och då är det främst Matte 2 som kan vara bra. Annars kan du söka till samma område inom högskolan utifrån båda programmen.

    Jag tolkar som att Språk är olika Moderna språk som du läser i olika steg.

    Programfördjupningar är valbara kurser som man kan välja var för sig eller i olika kurspaket som skolorna sätter ihop - det är ofta kurser som profilerar programmet. Individuellt val är också de valbara kurser som man väljer under ettan och tvåan och de kan se olika ut från skola till skola.

    Många gymnasier erbjuder kursen Engelska 7 inom Individuellt val eller bland Programfördjupande kurser och då har man möjlighet att läsa den under trean.

    /Lena, Syv