stefan
    Jag går nu mitt första år på IM, individuellt alternativ och min lärare har sagt att jag kommer få gå ett år till på IM. Så nu undrar jag om jag ska gå i skola resten av det här läsåret eller vad skall jag göra? Är det inte bättre att jag hoppar av skolan nu och kommer tillbaka till hösten för att jag har tappat all motivation och inte orkar göra något på lektionerna för att jag redan vet att jag inte kommer bli godkänd denna terminen ändå.

    jag vill gå individuellt alternativ nästa år och läsa upp 2 ämnen för att jag vill inte gå yrkesintroduktion. Så jag behöver väl inte söka till det igen eftersom jag redan går individuellt alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan,
    mitt råd är att du pratar med SYV på din skola om att ev. gå på "helpraktik" under resten av terminen eller om du kan läsa ett ämne och gå resten av tiden på praktik.
    När din lärare sa att du ev. skulle behöva läsa under nästa år också, har hen säkert menat att du behöver läsa nu, under våren OCH SEDAN ett år till. I fall du inte läser denna termin, kanske du inte hinner bli klar under nästa år - och det blir ännu tredje året på IM för dig.
    Du är inte myndig och dina vårdnadshavarens samtycke krävs i fall du vill hoppa av skolan.
    Du kan söka jobb och det finns hjälp att få, läs på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-/Yrkesintroduktionsanstallning.html

    Om du får jobb kan du byta skola mot anställning. I annat fall så tycker jag det är bäst för dig att studera. Om du skulle hoppa av skolan, har du inte längre rätt till Studiebidraget från CSN och gratis lunch under skoldagarna eller rätt till busskort. Men det viktigaste är att du lär dig saker när du går i skola.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare