Eva

    Hej! Vet inte om detta är rätt ställe men chansar. Jag studerar 50% och jobbar 50% med FULL lön. Jag är alltså tjänstledig med lön. Innan jag visste detta ansökte jag om CSN på 50% och fick det beviljat och fick sen veta att jag får hela min lön och får studerar på arbetstid. Jag har alltså fått CSN utbetalt plus hela min lön. Är detta ok eller är det ”olagligt” på något vis. Känns kanske lite fel att få hela lönen och få studera på arbetstid men ändå ta CSN. Har fått till mig av andra att det ok att göra så och inget jag kan bli återbetalningsskyldig. Utbildningen jag går anser ag är kompetenshöjande och att kunskapen behövs i verksamheten. Funderar på om lönen jag får går under vissa ersättningar som gör att man inte ska ha rätt till CSN? Där står tex a-kassa och aktivitetsersättning med som exempel?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eva!
    du har rätt att vi på FRåGA SYV inte beslutar om Studiemedel, utan det är CSN som gör det. Min första tanke när jag läste din fråga var på "fribeloppet" - men det är borttaget 2021. Se mer om detta på csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha Fribeloppet handlar om att man inte kan ha för stor inkomst vid sidan av studiemedel.
    Om du är orolig, kontakta CSN, berätta om din situation så får CSN besluta, så blir det rätt.