Anonym
    Vi föräldrar har sedan lågstadiet påtalat att matten har varit ett stort bekymmer för vårt barn, åratal av uteblivet stöd eller delvis fragmentariskt stöd som efter påtryckningar av oss föräldrar som ibland satts in, dock utan nämnvärda utvärderingar och kontinuitet samt ett "helhetstänk", grova missar har gjorts genom åren anser vi föräldrar och detta är påtalat år efter år för inblandade upp till rektor och på kommunnivå. Det finns en koncentrationsdiagnos med i bilden sedan mellanstadiet. Insatser har aldrig på riktigt genomförts utan den absoluta övervägande inlärningen och övandet har skett hemma efter skolans slut med skolans goda minne och vetskap, alltsedan lågstadiet fram tills nu.
    Nu i 8:an så blev det inget betyg för första gången. Vid fråga hur detta kunde ske trots denna bakgrund av farhågor. Sager skolans special pedagog och rektor att "det är först nu" I 8:an man kan se detta...? Skolan vill backa tillbaka till 6:ans matte för att förankra kunskaperna för sonen.
    Vi föräldrar fattar ingenting, är det verkligen så här eller är det något som man bara häver ur sig för att slippa "ansvar" och ducka för problemet?
    Man har på skolan ett visst rykte om sig(enligt vissa föräldrar) att "pysa" elever med svårigheter istället för att använda sig av insatser då det endast räcker med att specialpedagogen bestämmer sig för att det "inte går" för eleven att lära sig pga av tex diagnos. Ingen pedagogisk kartläggning krävs tex har man sagt till oss.
    Sonen har haft betyg sedan 6:an och klarat alla utvärderingar samt nat.prov, men med visst stöd ibland som sagt.
    Vad är sant och vad är inte sant?
    Finns det studier som stöder skolans uttalande, att detta är riktigt, dvs att trots man har hängt med, dock med svårigheter, men med det enorma stödet hemifrån har vi fått ett E i alla år. Men nu kan man inte uppnå det längre.
    Tilläggas kan att vi inte sedan ett tag tillbaka i 8:an inte har hunnit med att stötta sonen riktigt lika mycket som förut med inlärningen hemma, då vi har fler barn som behöver vår tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Vi upplever att då vi inte finns i lika stor utsträckning så raseras systemet och skolan fallerar. Nu är vi oroliga för slutbetyget i matte när man inte håller jämna steg med klassen längre utan jobbar med material från 6:an(vilket säkert kan behövas men insatsen är väldigt sen enligt oss föräldrar), då det är av stor vikt inför gymnasievalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår att ni är oroliga inför betygen och speciellt med tanken på det kommande gymnasievalet.

    Jag beklagar att ni har haft det så tufft.

    Vid svårigheter med matten bör matteläraren göra "första bedömningen" och vid misstanke på att det kanske rör sig om dyskalkyli, be en speciallärare genomföra tester för att få fram om dyskalkyli finns med i bilden och i så fall - i vilken grad och omfattning.

    Om eleven har en diagnos, har eleven rätt till extrastöd. Exakt vilket stöd är det tyvärr svårt att svara på generellt. Det finns extremt många varianter av vad som eleven kan behöva. Sedan finns det tyvärr inte alltid de resurser som eleven behöver - att tillgå just där och just då, vilket är absolut inte bra. Återigen, jag beklagar detta.

    De råden jag kan ge er att ni

    1. kontaktar Skolverkets upplyssningstjänst och frågar vad de kan ge för förslag: 08-52733200 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13.00 - 15.00;

    2. pratar med chefen för Utbildningsförvaltningen i er kommun, berättar vad som har hänt och påtalar att ni inte är nöjda och önskar omedelbar förändring;

    3. om ni anser att skolan har gjort fel, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen>>>.

    Tips om var gratis hjälp med matten finns - är Mattecentrum, som driver Räknestugorna>> och som även har lagt upp alla mattekurser på www.matteboken.se för självstudier och repetition /men det känner ni kanske redan till... tänkte att lägga till info om Mattecentrum i alla fall/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

     

    Frågor och svar taggade med 'sam beteende' (6 st.)

    • Nicopiko

      Vill byta linje i tvåan?

      Hej! Jag är en elev som går andra året på samhälle, beteende linjen. Jag gillar inte min linje eller min klass. Jag känner att jag inte passar in och att de ämnen som jag har i min linje är extremt tråkiga, ointressanta och jobbiga. Jag...

      Milla : : Hej, tråkigt att läsa om att du inte trivs på din utbildning och i din klass.Jag vill börja svara med att berätta för dig att du från den terminen under vilken du fyller 18 år är gammal... Läs hela svaret
    • Emma

      Hoppa av matte 3b?

      Hej, Jag läser Sam beteende och har valt till matte 3b. Jag känner redan nu att kursen är alldeles för svår för mig och jag är nästan helt säker att jag inte kommer klara den. Jag funderar då på om jag ska hoppa av men mina vänner säger att det inte är värt det eftersom man behöver det för att...

      Anna: : Hej Emma, Om du läser utökade kurser, läser du på mer än heltid. Det är inte så lätt att läsa på mer än heltid och vi rekommenderar inte göra det. Matte 3 krävs för behörighet till några högskoleutbildningar - t.ex. om man vill läsa... Läs hela svaret
    • Jazzo

      Kan jag byta skola efter en termin och/eller efter ett år?

      Jag har hittat en skola jag gillar och det är Norra Real, men de har inte intagning HT15 för Humanistiska språk :( Jag tänkte att jag kanske börjar i en skola och läser antingen Sam beteende eller Hum språk och sedan efter första ring så byter jag till Norra Real, är det en bra idé? Vi säger...

      Peter: : Hej Jazzo! Så bra att du hittade en skola som du gillar väldigt mycket! Och utifrån din fråga förstår jag att du vill gå Humanistiska programmet, inriktning språk men... Läs hela svaret
    • Anita

      Hur mycket matte läser man på estet och media linjen?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet, estet&media 1. Hur mycket matte läser jag på den linjen (alla tre åren)? Om jag har förstått det hela rätt så har jag matte bara i år 1. Jag har svårt för matte men läser matte 1b, nu Tycker du att jag ska välja en till matte kurs år 2, om jag har...

      Mikael: : Hej, på estetiska programmet läser man obligatoriskt bara matte 1b. På samhällsvetenskapsprogrammet läser man matte 1b och 2b. Du behöver på ES inte läsa mer matte om inte det behövs för behörighet till en eftergymnasial utbildning. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • Klara

      Finns det någon utbildning som innehåller både sam och estet?

      Hej, jag går i årskurs 9 i Stockholm och har under den senaste tiden funderat över gymnasievalet en hel del. Nu har jag iallafall kommit fram till att jag vill göra något kreativt, gärna något som har med att skriva eller teater att göra. Men jag vill även gå sam för att ha en lite större bredd...

      Lena: : Hejsan, vad bra att du funderat och kommit fram till ungefär hur du vill välja! Det finns dessvärre inte ett Samprogram med inriktning estet men Estetiska programmet däremot är fiffigt på det... Läs hela svaret
    • Ella

      Ifall jag kommer in på flrsta, fortfarande byta till andra?

      Hej! Jag väljer just nu mellan IB på Katedralskolan i Uppsala och Sam Beteende, också på Katte. Jag tänker nog ta IB som första. Det är ju intagningsprov och allt sånt, men om jag tar mig igenom de, kan jag fortfarande ändra mig till Sam Beteende där jag antagligen kommer in? Kommer jag hamna...

      Lena: : Hejsan, om du väljer IB som första val och kommer in där så kommer du strykas på underliggande val - ångrar du dig då så kommer du dessvärre sist i kön till reservantagningar. Samtala med din Syv på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga