Oeneuwne
    Hej, jag ska börja tredje året på gymnasiet och jag läser samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på Katedralskolan i Lund. Jag ska skriva gymnasiearbetet och har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska skriva om. Jag vaknade en dag och fick idén om att skriva om islamofobi, vilket är så aktuellt idag. Men jag vet inte om det är en bra idé. Jag själv är muslim och det är något som jag kan relatera till, men jag är så osäker om det är ett bra ämne att skriva om på gymnasiearbetet. Jag kommer inte på något annat att skriva om. Har hört att man inte ska ge upp sin första idé, men jag vet inte riktigt. Jag skulle gärna vilja få andra tips om vad man kan skriva om på gymnasiearbetet (helst något inom psykologi och/eller sociologi, men andra ämnen går även bra så länge det passar programmet jag läser). Jag skulle också gärna få tips på hur ett bra tidsschema skulle kunna se ut för gymnasiearbete, ett schema som man kan följa. Det är många som har börjat skriva sitt gymnasiearbete redan nu under sommarlovet, men eftersom jag fortfarande inte bestämt ett ämne att skriva om så har jag inte ens börjat och jag får lite panik nu. Vad tycker ni? Tycker ni islamofobi är något jag borde köra på? Skulle ni i så fall även ge några tips på vad man kan skriva om inom det ämnet? En annan fråga också, hur många sidor ska ett gymnasiearbete vara? Ursäkta att jag ställer så många frågor, men jag behöver verkligen hjälp!
    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Det är viktigt att få temat för gymnasiearbete godkänt av en handledare som ska sedan också sätta betyg på GA. Betyget kan bli F eller E och man måste få E för att få examensbevis.

    Ang. Tema att skriva om: jag tycker ditt förslag är bra, men få det godkänt av din handledare för GA på skolan innan du lägger ner mycket arbete på ditt GA.

    Se gärna på http://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete

    Fundera om du vill skriva om vad ligger bakom yrkesval hos ungdomar: om föräldrar eller kompisar påverkar mycket. Eller om det är mest egna intressen eller slumpen eller ngt annat. Du skulle kunna göra korta intervjuer med lärare och elever på din egen skola, fråga dem varför de valde just de utbildningar som de valde, t.ex om många lärare har föräldrar som också vara lärare och om det i då fall påverkan från föräldrarna eller att man passar till just det yrket mest som avgör.

    ang. Tidsschema är det mycket svårt att ge råd. GA är en 100 poängs kurs, vilket innebär stt man bör lägga allt-som-allt 200 timmar på arbetet. Fördela timmarna under läsåret och försök bli färdig i god tid, men du är också beroende av när din handledare har tid att ge handledning.

    lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare