Elizabeth

    Hej! Jag går mitt sista år på IB programmet det går inte bra för mig i Chemistry HL, oavsett hur mycket jag lägger tid på det. Läkarlinjen kräver kemi 2, så jag tänkte göra prövning i det. Men anta att jag gör prövning, får ett betyg, men får också ett bra betyg i Chemistry HL (sommaren 2024) och vill använda det betyget istället. Kan jag göra så? Så att jag slipper vara i urvalsgruppen BII? Och om jag gör prövning på annan skola än min, finns det några regler eller måste min rektor godkänna något? Vänliga hälsningar Elizabeth

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den generella regeln säger att i fall man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser då gäller det högre betyget. Och antagning.se räknar till den sökandes fördel. Alltså, om man skulle kunna tänka på olika sätt och räkna på olika sätt då gör antagning.se det sättet gällande som ger den sökande störst chans att komma in.
    Vad gäller prövning, så säger reglerna att gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Så, en annan gymnasieskola kommer neka dig möjlighet att göra prövning på den (andra) skolan.

    Studie- och yrkesvägledare