SYV-besökare
    Hej, jag vill få information om det nya provet som man kan skriva för att påvisa att man är grundläggande behörig? Viss skulle den möjligheten öppnas redan i år, alltså 2022?
    Ni får gärna ge så mycket information som möjligt om det nya provet.
    Tack på förhand!
    S. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Grundläggande behörighetsprovet planeras att införas året 2025, men redan under en försöksperioden (åren 2022-23) kan personer som är 24 år eller äldre och saknar grundläggande behörighet till svenska högskole-/universitetsstudier skriva ett prov för att styrka sin kompetens, alltså för att påvisa att de har kunskaperna som gör det möjligt för dem att klara av en svensk högskole-/Universitetsutbildning där endast grundläggande behörighet krävs. Det provet kommer att ges vid 2 tillfällen på 5 orter. Det första provtillfället äger rum den 9 oktober 2022. Anmälan kommer att öppna den 30 augusti 2022. För mer information läs gärna på  en av Universitrets- och högskolerådets webbplatser studera.nu/behorighetsprovet