Elev

    Hej! Jag går på en 300 hp civilingenjörsprogram på KTH och har omtenta i en kurs nu i oktober. Jag har dock sökt mig till ett nytt 300 hp civilingenjörsprogram på KTH och ska byta. Om jag hoppar av FÖRSRA utbildningen kommer jag väl inte kunna skriva omtenta i kursen? Kan jag vara inskriven på båda utbildningarna tills jag skriver omtenta och sedan hoppa av?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!
    du beskrivet en ovanlig situation. Det är inte ofta sådana situationer uppstår, eller i alla fall har inte vi på FRåGA SYV erfarenhet av sådana situationer. Jag tycker du bör prata med de utbildningsansvariga på ditt gamla program, förklara situationen och be om råd/hjälp. Jag har en gång varit med om att institutionen (inte på KTH utan på ett annat lärosäte - och i det fallet kom personen in på ett nytt program på ett Nytt lärosäte) motsatte sig att den studerande var inskriven på två olika heltidsutbildningar samtidigt då båda gick på heltid/dagtid och den studerande kunde ju inte klona sig - hen fick mer eller mindre "ett ultimatum" från institutionen om att hen måste välja vilken utbildning hen ska gå och hoppa av den andra utbildningen. Lärosätet förlorar på att ha tomma platser "stående", och om det finns folk som vill och kan hoppa in (t.ex byta från liknande program på andra orter) då vill man skriva in dem när terminen börjar men du upptar då en plats. När du hoppar av efter tentan i oktober, är det för sent för ngn annan att hoppa in i mitten av terminen - det är alltså en ekonomisk förlust för din skola. Det är också bra för lärosätet om fler studerande (procentuellt sett) tar examen från sitt program och helst ska de ta examen inom "normal tid" - alltså om programmet är på 300 hp så bör man, normalt sett, ta ut examen fem år efter det att man påbörjade sin utbildning. Alla förseningar av andra anledningar än värnplikt och föräldraledighet eller dokumenterat långvarigt sjukdomsfall kan ses som "minus" för lärosätets anseende.
    Du kan be att få lov att göra omtenta även om du redan har hoppat av utbildningen, men jag kan inte lova dig att du får ett positivt svar. Att bara "låtsas som om det regnar" och hoppas att ingen reagerar på att du är inskriven på två utbildningar som du inte har för avsikt att fullfölja (i alla fall inte båda ...) är ingen bra lösning. Du kan på så sätt "reta upp" de utbildningsansvariga och då kräver de att du hoppar av + gör allt de kan för att förhindra dig från att göra en omtenta.
    Vi på FRåGA SYV känner inte till några strikta regler som skulle gälla för alla de olika lärosäten - i den situationen som du beskriver. Det är möjligt att just KTH har lokala regler eller riktlinjer och du måste få reda på vad som gäller av de utbildningsansvariga på just den eller de institutioner där dina utbildningar går.

    Jag undrar också - är det nödvändigt för dig att göra en omtenta? Om du ska läsa ett nytt program, så kanske du bara kan "släppa" den kursen på det gamla programmet... Jag förstår att du kanske vill ha tillräckliga studieresultat av visa upp för CSN; och det är bra att ha fler godkända högskolepoäng som kan vara "tillhanda" i olika situationer (om inte annat, så ser det bra ut i CV). Men fundera på om du absolut vill göra en omtenta och prata i så fall med de utbildningsansvariga: du kan börja med studievägledare på institutionen där utbildningen ges. Om hen inte själv kan ge dig ett svar, så hänvisar hen dig till rätt person.
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Liselotte