Linnea
    Hej! Jag ska börja gymnasiet om två år och är orolig över något. Har inte varit med på idrott i över 3 år i grundskolan, och inte heller nu i 8an. Kan t.ex inte simma, hatar bollsporter och allt med idrott. Får ångest av bara tanken!

    Min fråga: Kan man plocka bort idrotten? T.ex byta ut den mot ett annat ämne, någon kurs som kan ersätta? Om man får A, B i andra ämnen men F i just idrott, hur påverkar det? Vill verkligen inte vara med!
    • : För att minska förvirring, (gått om 2 år)
    • Milla : Tack för förklaringen! Jag kom nu på att i fall du går Individuellt alternativ inom IM på gymnasiet - då är det inte alla ämnen man läser, men man får inte gymnasieexamen heller men du kan få betyg i många gymnasiala kurser där och kanske ta ut examen från komvux sen. På komvux finns inte kurs Idrott över huvudet taget. Mvh Milla SYV :-)
    • : Hade tänkt börja gymnasiet efter jag läst upp alla ämnen på IM :-)
    • Milla : Stort lycka till med dina studier! *L* :-)
    • : Haha fast nu blev jag förvirrad då du skrev att man pluggar ämnena på komvux, betyder det att jag inte kan läsa upp ämnena på IM för att sedan vara behörig till sambeteende? Ber så mycket om ursäkt om jag frågor för mycket!
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu. :-) *L*
    • Anna : Gick det bra sen? Hör av dig och berätta hur du har det nu. ANNA SYV
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    tråkigt att du känner sånt motstånd mot ämnet Idrott & hälsa!

    En kurs Idrott & Hälsa 1 - 100 poäng - är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och kan inte bytas ut. I fall du inte går på lektionerna är det skolk och du blir av med Studiebidraget från CSN (som för närvarande är 1050 kr./månaden).
    I fall en elev får F betyg i Idrott&hälsa - kan man fortfarande få ut Gymnasieexamen. Gränsen går vid 250 icke-godkända poäng. Mer än så - då får man inte examen från gymnasiet.
    Villkor på vad som gäller för att kunna ta ut gymnasieexamen finns att läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Om det finns någon hälsoorsak till varför du inte kan vara med på Idrotten - bör du gå via kurator. Prata med kurator och skolpsykolog eller skolsköterska är jättebra. Be dem om råd. Om du kan få någon sort Intyg som förklarar varför du inte kan delta i idrott kanske kan någon sort Undantag komma till stånd. Men som reglerna ser ut så är det en OBLIGATORISK KURS och kan därför inte bytas ut.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    till läkarutbildningen är behörighet
    Grundläggande behörighet + Matte 4, Fysik 2, Kemi2 och Biologi 2.
    Är man behörig, är det ingen som tittar på vilka kurser man har läst inom "grundläggande behörighet".
    Du kan bli behörig med F i idrott och du kan bli behörig med Examensbevis från komvux /och på komvux läser man inte Idrott alls/.
    Så, svar - ja: du kan bli behörig att söka till Läkarutbildningen utan att ha ett godkänt betyg i idrott.
    Om du kommer in eller ej - beror på vilka betyg du har. Det krävs höga betyg då många söker och de som söker till läkare har höga betyg.
    Mvh Milla SYV
    Hej igen,
    komvux = Kommunal VUXENUTBILDNING som ibland kallas också för Vuxenutbildningen. För att kunna läsa på komvux måste man vara 20 år. I fall man genomgår 3 årig gymnasieutbildning och ännu inte är 20 år, kan man också läsa på komvux.
    På KomVux finns inte kursen Idrott och Hälsa och om du tar examen från komvux kommer du inte ha F i idrott och hälsa - för att den kursen finns inte inom komvux eller Vuxenutbildningen (och även om man vill läsa den, så går det inte).
    Det går bra att läsa upp kurserna på IM för att läsa på ett Nationellt gymnasieprogram sen.
    På Samhällsvetenskapsprogrammet blir du inte behörig till Läkarutbildningen för Fysik, Kemi och Biologi läsed inte på SA.
    Du måste troligtvis ändå läsa på komvux efter gymnasiet för att bli behörig.
    Så, jag menade så här - att i fall du inte får gymnasieexamen från gymnasiet, utan får gymnasieexamen på komvux EFTER GYMNASIET, slipper du ha F i Idrott och hälsa i dina betyg.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : Tackar för svaret! Så något sort intyg kan göra så att man "slipper" det? Och kan man fortfarande söka till t.ex läkarlinjen?
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L*