Elsa
    Hej igen!
    Jag undrar om jag "slösar min potential" när jag väljer naturbruk istället för natur. Jag berättade för min mattelärare att jag troligtvis kommer börja på en naturbruks linje (sällskapsdjur & djursjukvård) och hon blev lite besviken och sa att det var synd att jag valde den linjen när jag hade lätt för matte och NO och att NB linjen kommer vara för lätt för mig. Jag tycker själv inte att jag har jätte lätt i skolan men försöker så bra jag kan och får då bra betyg (A i matte och mellan B och A i alla NO ämnen). Kommer jag att ångra mitt val?
    Jag kommer välja naturvetenskaplig fördjupning och då läsa matte 4, fysik 2, och kemi 2. Så det kommer nog inte vara lätt.
    En annan sak är att jag inte vet vad jag vill utbilda mig till sen. Jag vet att jag vill gå på SLU men inte vad. En dröm i mitt liv har varit att bli veterinär men gav upp på den drömmen när jag hörde om hur svårt det är att komma in men också när jag läste lite mer om själva yrket. Ser att smittskydd, slakterier, livsmedelsproduktion är med i utbildningen och vet inte om jag är så intresserad av det, och sen känns det väldigt ansträngande och svårt att vara veterinär men samtidigt lite roligt. Det är dock en väldigt lång utbildning. Men jag vill inte gå natur kämpa järnet och ta massa extra kurser bara för att kanske typ bränna ut mig och inte komma in ändå.
    NB känns mer passande då jag kan balansera plugget med praktiskt arbete hos djuren. Men vill inte välja det om jag kommer ångra det i framtiden. Jag har varit på öppet hus och prova på dagar på skolan och den känns helt perfekt. Den är ganska liten, fina lokaler, bra system med mentorer, trevlig stämning, bra mat och de erbjuder APL utomlands. När jag var där på prova på dag så skaffade jag en ny vän som också vill börja där så det känns tryggt att veta att jag troligen känner iaf en som kanske börjar.
    Så min plan på NB är nu att plugga järnet och försöka på så höga betyg som möjligt och sträva efter alla A. Men då skulle jag väll lika gärna kunna gå på NA och kanske kunna komma in vet-utbildning ändå? men är ju inte helt säker på att det är det som jag vill.
    Har också tittat på utbildningar så som djursjukskötare och etologi och djurskydd. Men är återigen rädd att jag ångrar mig och önskar att jag blivit något annat i stället.

    Så nu ser min plan ut så här (kommer säkert ändras)
    - välja NB + natur fördjupning. plugga massor och få så bra betyg som möjligt. helst gå GKLH också så att jag blir djurvårdare nivå 2
    - gör HP så många gånger jag hinner.
    - söka till veterinär, djursjukskötare och etologi programmet. Om jag mot alla odds kommer in på vet så satsar jag på det annars blir det något av de andra!
    Är det en bra plan?
    Förlåt att detta blev långt men har varit så säker ända tills nu så har lite panik.
    tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker du har en mycket bra plan! Men du har ännu ganska gott om tid på dig (du kan/får ändra din gymnasieansökan t o m sista dagen i omvalsperioden som ligger senare under våren). Du vill i framtiden jobba med djurs hälsa, om jag förstår dig rätt. Jag vill därför tipsa dig om ännu ett yrke - Djurfysioterapeut. Kika gärna på framtid.se/yrke/djurfysioterapeut och en "variant" på det yrket: se framtid.se/yrke/equiterapeut

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa : Hej! Tack för svaret. Jag har kikat på det yrket lite grann innan. Men jag har en till fråga, om man tex läser matte 5 och engelska 7 efter gymnasiet får var fortfarande meritpoäng av dem? Eller måste man läsa de under gymnasiet för att få merit poäng?
    • Milla :

      Meritpoängen får man för godkända betyg i de kurser som ger meritpoäng och detta oavsett om man läst de på gymnasiet eller efter gymnasiet men... om de betygen ingår i examensbevis från gymnasiet räknas de betygen och meritpoängen in i meritvärde med vilket man prövas i BI (direktgruppen). Och om man skaffat sig de betygen Efter gymnasiet, då räknas den höjningen i meritvärde i BII (kompletteringsgruppen). Det brukar vara svårare att komma in i kompletteringsgruppen (BII) - detta p g a antagningsgränsen brukar ofta bli högre i den urvalsgruppen. Du vet kanske redan vilka kurser som ger meritpoäng, men kika annars på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    • Elsa : Om man får högt på HP provet spelar det någon roll vad man har i betyg? Alltså om man tex har 19.00 i merit men får 1.6 på HP, kan man då komma in?
    • Milla : Om man får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet kommer man in på utbildningen i HP-urvalet, så gör högskoleprovet och försök få så högt resultat som möjligt.
    Läs alla kommentarer