Karin
    Hej!
    Nu är det såhär att jag läser två språk och går samhäll. Jag läser utöver svenska och engelska, franska och japanska. Franska läser jag steg 3 och japanska steg 1 eftersom det var en kurs jag valde att lägga till redan i ettan. Dessutom har min skola ett utbyte i tvåan (6 månader) i antingen London, Madrid eller Paris och jag har ansökt om 6 månader i Paris. Problemet är att jag efter att ha läst japanska i 6-7 månader nu (sedan augusti) börjar tycka att skolan blir för stressig. I och för sig har skolan varit så förut eftersom det går väldigt fort och det är mycket man ska kunna på japanskan. I början var det kul men allt eftersom det blir svårare så har jag inte heller tid att lägga ner så mycket av min fritid på att lära mig 30 glosor skrivna med tecken när jag kunde ägnat tiden åt att plugga till prov och andra läxor.

    För bara någon dag sedan bestämde jag mig för att det är slut med japanskan eftersom jag legat efter med läxor och inte känt orken att ta igen dem. Vi har även ett stort prov om två veckor och alla läxor jag missat kommer bevisas då. Men just nu tvekar jag. Vad jag undrar är om jag använt 100 poäng ur min "bank" med 200 poäng i 6 månader nu, har jag slösat bort dem eller kan man ta igen dem senare i 2:an eller 3:an? Går det till exempel att ta bort 50 poäng och ändå får 50 poäng till godo?

    Jag vill verkligen fortsätta läsa för när det är kul så är det ju det, plus att jag lärt känna en tjej i gruppen som jag inte skulle lärt känna annars men samtidigt så är det tiden jag inte har just nu då jag bland annat måste jobba på matten då jag riskerar ett F som jag inte vill ha. Jag vet inte vad jag ska göra just nu för jag vet att slutar jag på japanskan så kommer jag bli så besviken av att jag inte klarade av den för jag är en sådan person som avskyr att snubbla innan mållinjen. Jättetacksam för hjälp!
    MVH Karin

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karin!

    Det är jättetråkigt att du känner dig stressad, inte hinner med läxorna och riskerar underkänt betyg i matten!

    Jag vill be dig att ta fram din Individuella Studieplan och se hur Japanska 1 kurs är "inskriven" i den planen - om det är en kurs inom Individuellt val eller Programfördjupande kurs. Moderna språk på Samhällsvetenskapsprogrammet får läsas som programfördjupande. Det kan också hända att du läser Japanska som "utökad kurs" - har du ansökt om att få läsa utökat program? Det är ett undantag och det är rektor som fattar beslut om en elev får läsa en eller flera "utökade kurser", som är egentligen vanliga kurser, men de läses utanför programmets 2500 poäng.

    Återkom till oss med svar - hur Japanska 1 är inskriven i din Individuella Studieplan och vi ska göra allt vi kan för att ge dig de bästa råden vi kan.

    Vänliga hälsningar och vi hörs!

    Julia Syv

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    jag förstår att du känner dig stressad och det är inte alls bra. Hälsan är det viktigaste att tänka på! Blir man sjuk, kan man varken arbeta eller studera, så det bör du försöka undvika (att bli sjuk, alltså).

    Om jag förstår dig rätt, skriver du om det du kanske riskerar få F i Matematik 1b-kursen. Med F i den kursen, kommer du inte uppfylla kraven för gymnasieexamen. Detta skriver jag inte för att stressa upp dig ännu mer, men det är bra att känna fakta. Du kan här >> se vilka krav som ställs på elever för att de ska kunna ta ut Examensbevis som är bevis på att man uppnår kraven för gymnasieexamen

    Som tur är, kan man rätta till det hela efter gymnasiet. Man kan på komvux läsa några kurser som fattas och kanske också göra några Prövningar - och få ihop till Examensbevis.

    Du kan också göra så här: läs på i din egen takt, så mycket som du orkar, utan att överanstränga dig. Sedan ser du "vad det blev". Blir det så att du inte uppfyller kraven för examen när det är dags att ta studenden, får du i så fall Studiebevis som du på komvux kan komplettera upp till Examensbevis. Det är också ett sätt att handera det hela, som kanske inte är det sämsta av alla de olika möjliga sätt.

    Fundera lite, prata med dina föräldrar, men kurator och SYV på skolan och med din mentor (klasslärare).

    Bästa hälsningar

    Peter SYV