Melina
    Jag går andra året som elev på Praktiska gymnasiet i linjen fordon. Jag går alltså ett yrkesprogram, men jag valde till att gå högskoleförberedande, och har nu i tvåan haft Engelska 6 och Svenska 2 utöver de kurser som de flesta av mina andra klasskamrater.

    Jag känner nu att det blev för mycket för mig, så jag undrar om det går att sluta studera högskoleförberedande nu. Jag kommer att göra klart kurserna, men jag är inte så sugen på att gå på ännu hårdare i trean.

    Går det att sluta nu? Och hur bär jag mig åt, vem vänder man sig till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Melina,
    du bör vända dig till SYV på din skola för att ändra din individuella studieplanering.

    Du har nu avklarat två av de tre kurser som krävs för att få grundläggande behörighet till högskolestudier; den kursen som återstår är svenska 3.
    Jag vet inte om du läser det "högskoleförberedande paketet" utanför dina ordinarie studier, dvs om du läser på mer än heltid eller inte.
    Om du läser "högskoleförberedande paketet" inom programmets 2500 obligatoriska poäng, dvs läser svenska i stället för andra kurser, behöver du i så fall välja - till trean - en Annan kurs, i stället för svenska 3 (det behöver alltså inte nödvändigtvis, för din del, bli "mindre studier" totalt sett).
    Däremot om du läste på mer än heltid, som U-kurser, utökade - kan det bli mindre studier, totalt sett.
    ***
    Se i din individuella studieplanen om du har någon eller några U-kurser, utökade kurser, inlagda. Prata - i vilket fall -med SYV på din skola.
    Som elev på ett yrkesprogram är det din rättighet att välja bort läsa mer svenska än svenska 1 och mer engelska, än eng 5. Men alla elever på alla gymnasieprogram läser (volummässigt) lika mycket, dvs lika många studietimmar, dock i olika ämnen och på olika sätt.

    Vänligen

    L.

    Liselotte