Sandra
    Hej! Jag har tagit studenten och på mina betyg står de slutbetyg men jag har ig i 4 ämnen och jag har läst 2650 poäng, då undrar jag är det ett slutbetyg eller inte? Och får jag läsa vidare på universitet på dom betygen?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, du verkar ha ett slutbetyg om alla dina kurser har ett betyg ej ett streck, men beroende på var dessa IG ligger i för kurser så kan det vara så att du inte har den grundläggande behörigheten till högskola. Du får ha max IG i 250 kurspoäng inom ramen för 2500 poäng. Har du IG i utökade kurser så spelar inte de någon roll för behörigheten. Du måste vara godkänd i Svenska A+ B, Matte A och Engelska A. /Lena, Syv