Studievägledare
    Jag har fått ett betyg i min hand som inte liknar något jag sett förut.

    SLUTBETYG utfärdat 2012-06-05 – omfattar 2327 poäng (ska vara minst 2301)

    Anordnare: Vuxen utbildningen i Uddevalla

    Nu till det jag aldrig sett förut: Alla betyg han tagit är från olika enheter Komvux Eskilstuna, S:t Eskils gymnasium, Katrineholms tekniska skola men inget från Uddevalla. Inte ens ett litet IG.
    Hur kan det se ut så?

    • Saga : Undrar du om det Slutbetyget är giltigt? eller har du en annan fråga?
    • Studievägledare : Ja, jag undrar också hur en vuxenutbildningsenhet (Uddevalla) kan utfärda ett Slutbetyg ha ett enda ämne med på betyget.
    • Anna : Jag tycker du bör kontakta Komvux i Uddevalla med den frågan. du får sedan även höra av dig till oss - vi vill också veta hur det ligger till.
    • Studievägledare : Jag har kontaktat dem och ska också prata med den sökande när jag får tag på honom. Återkommer i frågan
    • Mikael : Bra. annars så är det Skolverket som bör kunna svara om ett Slutbetyg är giltigt eller inte.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cina,
    komvux brukar inte utfärda Slutbetyg eller Examensbevis om man inte läste någon kurs "hos dem", men hur man definierar "hos dem" kan vara olika; det kan t.ex finnas samarbete mellan kommuner i regionen - som t.ex GR, Göteborgs regionen där 13 kommuner agerar i vissa frågor som om de vore en och samma kommun.
    Sedan kan det kanske också vara så att personen läste någon kurs på Komvux i Uddevalla men den kursen kom sedan inte med i självaste Slutbetyget.
    Är det giltighet av dokumentet som du ifrågasätter? I så fall kan du kanske kontakta komvux i Udevalla och fråga hur det kom sig att de utfärdade det dokumentet. Kanske får du en alldeles rimlig förklaring. Du får sedan gärna höra av dig till oss - vi är också nyfikna.

    Vänligen
    ANNA