Elev

    Hej! Jag undrar om ni vet någon kort och snabb utbildning till systemvetare, gärna helt på distans? Helst inte universitet eller yrkeshögskola för dessa känns långa och utmanande för min del.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Systemvetare (eller Datavetare) är en yrkesroll som handlar om att studera, designa, utveckla och analysera informationssystem. En systemvetare kombinerar ofta teknisk kunskap med insikter i organisationers behov och processer. De kan arbeta med allt från systemutveckling, projektledning, IT-strategi och IT-management till användbarhetsdesign (UX), alltså som UX-designer, och/eller syssla med IT-säkerhet. Utbildningen till systemvetare fokuserar ofta på både tekniska och samhällsvetenskapliga aspekter av informationssystem, vilket ger dem en unik förmåga att bygga broar mellan teknik och affärsbehov. I första hand rekommenderas universitetsutbildningar, helst civilingenjörsprogrammet i datateknik som är en 5-årig universitetsutbildning, se framtid.se/yrke/civilingenjor-i-datateknik. Men du får också titta på privata utbildningar hos Dataföreningen, digitala lyftet; se information på framtid.se/studier/privata-utbildningar/dataforeningen

    Studie- och yrkesvägledare