Rojhat
    jag undrar om hur många poäng man behöver som minst för att komma in på samhällsvetenskaps programmet och vad man kan bli om man läser det ?
    tack i förhand!!

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Rojhat! Jag vet inte var du bor någonstans så det är omöjligt för mig att besvara din fråga om hur många poäng som behövs till det Samhällsvetenskapliga programmet. Jag skulle råda dig till att prata med din SYV på skolan så får du ett riktmärke på hur det brukar se ut med antagningspoängen på din hemort. Just poängen kan variera från år till år beroende på hur många elever som söker, vad de har för poäng och hur många de är osv. Samhällsvetenskapliga programmet är ett högskoleförberedande program där tanken är att man skall studera vidare efter de tre åren. Du får inget särskilt yrke efter att du gått SA utan måste läsa vidare. Det finns ganska många områden som du kan studera vidare inom efter att ha läst SA. Det är viktigt att du tänker att du inte bara ska komma in på gymnasiet utan att du har tillräckliga kunskaper med dig för att klara de tre åren på gymnasiet. Om du är intresserad av människan och hur samhället utvecklas och fungerar idag på olika sätt och är intresserad av de samhällsvetenskapliga ämnena så kanske Samhällsvetenskapsprogrammet är rätt för dig. Några exempel på vad man kan studera till efteråt är lärare, polis, journalist, psykolog, socionom, jurist och förskollärare och många fler yrken.
    Helena