sandra

    Jag tog studenten år 2016 och fick studiebevis (jag studerar i komvux för att få examen) och mina betyg är en blandning av gymnasie betyg och komvux betyg som jag har kompletterad: Italienska 1 = C, Sva 1 = B, Sva2 = B, Sva3 = B, Matte 1 = E, Matte 2 = E, Eng 5 = B, Eng 6 = B , Eng 7 = A, Naturkunskap 1 = E, Naturkunskap 2 = D, Samhällskunskap 1 = D, Samhällskunskap 2 = E, Historia 1 = A, Historia 2 = B, Kommunikation = B, Led & Org = D, Psykologi 1 (50 kursvärde) = C, Filosofi (kursvärde 50) = A, Religion (kursvärde 50) = E, Religion specialisering = B, Sociologi = D, Samhällskunskap 3 = A, Psykatri 1 = B Historia 3 = B Mitt fråga var att jag försöker bli antagen till psykologi program men samtidigt har jag försökt räkna mina merit poäng på olika webbsidor fastän dem alla ger mig olika poäng? Kan ni snälla räkna hur mycket det blir i snittbetyg allt ovanför

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra;
    det brukar vara mycket hård konkurrens till psykologiprogrammet; t.ex kan antagningsgräns i BII, kompletteringsgruppen,
    ligga konstant på över 20.0 - vilket betyder att man måste ha A-betyg i alla kurser som räknas in (alltså, alla kurser från examensbeviset, förutom Gymnasiearbete) + även ha några meritpoäng (extrapoäng) utöver alla A-betyg i alla kurser.
    ****
    Snittbetyget räknar man på ett färdigt examensbevis och det gör Antagning.se - när du har gjort ansökan till en högskoleplats på ett svenskt lärosäte.
    Det finns Räknehjälp på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna och jag rekommenderar att använda den, för att det är ju Antagning.se som, annars, räknar fram ditt meritvärde - då är det mest logiskt att använda räknehjälp på deras egen hemsida. fick jag fram - utifrån den info (kurser med tillhörande betyg) som finns i din fråga. Du får också + 1.0 meritpoäng - för eng 7; så meritvärde blir 16.43.
    Det är alltså med 16.43 (utifrån info i din fråga) som du kommer konkurrera om plats på en svensk högskoleutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Aha, jag har försökt använda räknehjälpen hos deras webbsida men det brukar oftast visa mig orimliga poäng. Men annars tänkte jag läsa upp moderna språk (italienska) steg 3 och 4 så undrade hur mycket snittbetyget blir om jag får godkänd på båda av de?
    • Anna : Om du får godkänt betyg i Moderna språk 3 (E-betyget); blir ditt Nya meritvärde ca 16.7 och om du även får godkänt betyg i Mod.språk 4 (E-betyget), blir ditt nya meritvärde ca 17.5.... Vid högre betyg i Moderna språk-kurser blir ditt meritvärde högre, men som högst, alltså. om du får A-betyget i både mod.språk3 och 4 - blir ditt meritvärde i så fall ca 17.9
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra;
    har du gjort Högskoleprovet? Även om du redan har gjort HP, men ej fått högsta möjliga resultat (som är 2.0) - gör HP igen.

    Jag vill också råda dig fundera över att söka till folkhögskolans Allmän kurs. På ett läsår kan man på en folkhögskola få Omdöme om Grundläggande behörighet; om du fick högsta möjliga omdöme, som är 4.0 - hade du en rimlig chans att komma in på psykologprogrammet.

    Titta också på andra utbildningsmöjligheter - både på högskolenivå och på yrkeshögskolenivå.

    Du är i första hand, om jag förstår dig rätt, intresserad av yrket Psykolog; men det finns andra - på sätt och vis "Liknande" yrken, som t.ex psykologilärare, sociologilärare, psykologisk coach, kurator.