Hej Ludvig!
    För att ha 20.0 "i snitt" alltså jämförelsetal/snittbetyg på 20.0 måste man ha A-betyg i alla kurser som räknas in.
    Gymnasiearbete räknas inte in (som på komvux heter numera Komvux-arbete). I gymnasiearbete får man som max endast E i betyg men det räknas ju inte in. I de övriga kurserna måste man ha A.
    Men om du menar att du vill ha MERITVÄRDE på 20.0 då kan du genom att ha några meritpoäng (max 2,5), då har du råd att ha lite lägre betyg. Exempel: om man har max antal meritpoäng och har alla B-betygen, då har man meritvärde på 20.0.
    Till svenska högskoleutbildningar söker man (som regel) med sitt Meritvärde. Det finns några få utbildningar, t.ex på HHS i Stockholm och på Chalmers i Göteborg som inte accepterar meritpoängen och till de utbildningar söker man i så fall med sitt jämförelsetal/snittbetyget.