Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrket Socialadministratör är i Sverige icke-reglerat; arbetsgivare får därför anställa med vilken utbildning som helst (enligt arbetsgivarens bedömning); "gymnasiekompetens" brukar vara minimikravet för att kunna få jobb som socialadministratör eller i ngt "liknande" yrke.
    Några utbildningar du gärna får kika på:
    yhguiden.se/utbildning/tcc-sverige-ab/arbetsmiljoingenjör
    yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/trac-turism-och-resekonsult
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/sakerhets-och-trygghetskoordinator
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    yhguiden.se/utbildning/reveljen-vuxenutbildning-solleftea/socialpedagog
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/hallbarhetsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/campus-vimmerby/koncept-utvecklare-event-och-besoksnaring
    yhguiden.se/utbildning/kyh/miljosamordnare
    yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/koordinator-inom-besoeksnaeringen
    yhguiden.se/utbildning/berghs-school-of-communication/public-relations
    yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/management-inom-hotell-och-besoksnaring
    yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/e-commerce-manager
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-inkopare
    yhguiden.se/utbildning/kyh/handlaggare-byggnadsnamnd-distans
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistics-management
    Kika också gärna på liknande yrken (snabblänkarna nedan), OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt; se nedan snabblänkar --

    Administratör

    Biståndsbedömare / Biståndshandläggare

    Klienthandläggare

    Kundmottagare

    Kundserviceansvarig

    Kundtjänstmedarbetare

    LSS-handläggare

    Medicinsk sekreterare

    Receptionist

    Utbildningsadministratör

    Även Socionom kan på sätt och vis ses som "liknande yrke" men det yrke kräver examen från socionomprogrammet; i Sverige blir man Socionom endast genom studier på socionomprogrammet (om man i slutet av den utbildningen tar socionomexamen).

    Studie- och yrkesvägledare