Josefine
    Hej!
    Jag har en fråga ang utb. Om jag studerar till socialpedagog först (snarlik socionom om jag förstått det rätt) för att sedan studera vidare till socionom, går det att komplementera med ett par kurser eller måste jag gå hela socionom utbildningen på 3.5 år sen?

    Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Josefine,

    med störst sannolikhet måste du gå hela socionomutbildningen; detta pga socionomprogrammet ger Yrkesexamen (och inte generell kandidatexamen); det är alltså mycket noga exakt vilka kurser man läser inom socionomprogrammet;
    yrkeshögskoleutbildningar och yrkeshögskolepoäng kan inte heller direkt"översättas" till högskolepoäng; dock kan olika högksolor/universitet göra lokala bedömningar att de erkänner en yrkeshögskoleutbildning som "en del" inom en högskoleutbildning - och man kan få olika svar från olika högskolor/universitet; detta pga varje högskola/universitet får göra en egen bedömning och de kan därför också göra Olika bedömningar.

    Med stor sannolikhet, så ska du behöva läsa hela socionomprogrammet, även om du sedan innan klarar av en annan utbildning - en yrkeshögskoleutbildning eller en annan högskoleutbildning. Du kommer, hur som helst, behöva konkurrera om plats på socionomprogrammet. Det är först när du blir ANTAGEN till socionomprogrammet, som du kan ansöka om "tillgodoräknande" av tidigare utbildning.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    D: