Anna
    Jag har funderingar på att kombinera mitt arbete med studier och tycker att socialpedagog verkar intressant, önskar läsa på helst 25% och distans för att det ska funka med jobb och familj går det? Bor i Ängelholm, så är det några fysiska möten ser jag gärna att de är någorlunda nära om möjligt? Önskar tips på skolor och utbildningar. Har tittat på en privat på humanistiskt lärcentrum, men vet inte hur den står sig mot folkhögskola/högskola/universitet? Vad har ni för tips?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Anna, jag vill i första hand rekommendera yrkeshögskoleutbildningar till socialpedagog>>. Men distans-alternativet på 25% har jag inte hittat inom yrkeshögskola.
    Om vi tänker så här: yrkeshögskoleutbildning till socialpedagog på heltid går på 2 år; på 25% skulle man i så fall behöva läsa i 8 år.
    Det realistiska alternativet vore om du gick ner i arbetstid - t.ex till halvtid om du ska läsa till socialpedagog samtidigt som du jobbar, eller om du tar tjänstledigt för studier och jobbar i så fall under lov-veckorna och "extra" vid sidan av studier samt som "sommarjobb".
    Högskoleutbildningar är ofta på 3 år /på heltid/. Skulle man läsa en sådan utbildning på 25%, skulle det ta 12 år.
    Hur tänker du kring så långa studie-tider?

    Allmänt gäller
    högskoleutbildningar är mer teoretiska;
    yrkeshögskoleutbildningar är mer praktiska och innehåller praktik (på praktiken får man viktiga kontakter inom arbetslivet och många får jobb på sina f d praktikplatser).
    Det kan finnas bra privata utbildningar, ja. Men det är arbetsgivare som bestämmer vem hen anställer som socialpedagog. Yrket Socialpedagog är ej reglerat, och finns inga strikta regler om vem som kan få jobbet. Det är alltså i princip helt upp till arbetsgivare att anställa "vem som helst".
    Du kan också vända dig till de arbetsgivare där du i framtiden vill jobba och fråga vilka utbildningar de rekommenderar.

    Vänligen och glad påsk!
    SYV
    P:S: vilka yrken som i Sverige är Reglerade kan du se på framtid.se/yrke/reglerade-yrken
    inom de yrken som ej är reglerade och där inte körkort krävs - är det upp till en arbetsgivare att anställa vem hen vill (OBS! vissa begränsningar finns ex. - inom skola måste hen som anställs kunna uppvisa utdrag från belastningsregistret, ex.).