Rose

    Hej, Jag undrar om en socionom är behörig till att arbeta med samma saker som en sociolog? Exempelvis att jobba praktiskt med data och analys som analytiker eller utredare eller marknadanalysföretag, dvs att arbeta med sådant som är typiskt för sociologer. Jag vet att sociologer exempelvis inte kan bli kuratorer eller psykoterapeuter, men finns det saker som sociologer kan arbeta med som inte socionomer kan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!
    Det vi vet om yrket socionom berättar vi i yrkesbeskrivningen på framtid.se/yrke/socionom
    och om yrket sociolog - på framtid.se/yrke/sociolog
    Du får också gärna kika på "liknande yrken":

    Beteendevetare

    Demograf

    Genusvetare

    Psykolog

    Rättssociolog

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    Socialantropolog

    Sociologilärare

    Socionomyrken

    Utredare

    En väsentlig skillnad mellan Socionom och Sociolog är att socionom är yrkesexamen som inte kan uppnås på annat sätt än genom studier på socionomprogrammet. Däremot kan man utbilda sig till sociolog på många olika sätt, bland annat genom att läsa fristående kurser.
    Sedan är det kanske också viktigt att tänka på att med studier i sociologi i bagaget kan man satsa på att bli lärare på gymnasiet behörig att undervisa i ämnet sociologi. Läser man till socionom, lär man sig mycket om bl.a socialtjänstlagen. Det vanligaste första jobb efter socionomexamen är inom socialtjänsten, som Socialsekreterare.

    Nu har vi ingen expert på de yrken som du frågar om här på FRåGA SYV, därför kan vi ge endast övergripande information. För detaljerad expertinformation vänd dig till studievägledare på de institutioner där socionomer och sociologer utbildas, till de verksamma inom de professioner och till organisationer som organiserar socionomer och sociologer, t.ex till Akademikerförbundet.