Sandra

    Hej! Jag har ansökt till socionomprogrammet i Umeå och inväntar antagningsbeskedet som då kommer på måndag, jag undrar däremot om hur man kan gå vidare med den utbildningen för att jobba som socionom i Storbritannien? Min pojkvän är därifrån och jag kommer dessvärre nog att flytta dit för att bo med honom efter mina studier. :) Så hur bör man gå tillväga?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen expert på studier eller yrken utomlands. Socionomprogrammet innehåller bland annat att lära sig ganska mycket om socialtjänstlagen (som gäller i Sverige) och innehåller också en hel termin "praktik" (brukar vara termin 5) som man tillbringar på de "typiska arbetsplatser för socionomer som t.ex Socialtjänsten
    Vad jag vet, så gäller inte den svenska socialtjänstlagen i Storbritannien. Men du kan säkert (på något sätt) ändå ha nytta av dina studier på socionomprogrammet. Exempel: när en person med utländsk utbildning som "liknar" socionomprogrammet flyttar till Sverige, skickar hen bevis på sin utbildning (examensbevis eller diplom) till UHR, universitets- och högskolerådet för att få sin utbildning bedömd och får sedan svar om vilka kompletteringar som behöver göras (kompletteringar kan krävas i form av kurser eller praktik eller både och). Men "i västra fall" kan man få - från UHR, svar att den utländska utbildningen skiljer sig för mycket från den svenska och kan inte kompletteras upp till svensk socionomexamen. I så fall kan man försöka få ut kandidatexamen (inte socionomexamen) med huvudämne Socialt arbete (eller försöka hitta någon annan lösning).
    Det är många gånger upp till de enskilda arbetsgivare att bestämma om utbildningen är OK (räcker eller passar). Undantag är de yrken som är strikt reglerade. Exempel: om man i Sverige vill få jobb som Kurator inom hälso- och sjukvården så måste man i grunden ha socionomexamen + sedan påbyggnadsutbildning och först efter det kan få legitimation från socialstyrelsen (och eftersom det yrket är numera legitimationsyrke, får man inte bli anställd utan legitimation) men söker man, i Sverige, jobb som skolkurator, så får arbetsgivare anställa med vilken utbildning som helst (dock i praktiken så är det nästan uteslutande de som har socionomexamen som får chansen att bli anställda som kurator på en skola).
    Hur de om några år kommer att göra i Storbritannien kan jag tyvärr inte redogöra för.
    Allmänt gäller: det är ofta mycket mer fördelaktigt att gå högre utbildning (på eftergymnasial nivå) i samma land där man senare vill jobba; detta för att utbildningar anpassas till landets lagar, regler och behov.
    Tips! fråga studievägledare på de institutioner där socionomprogrammet ges om de har erfarenhet av att deras f d studerande flyttade till Storbritannien och de kan i så fall berätta för dig hur det gick för dem (men jag tänker här om att Storbritannien gjorde ju "Brexit", så det kan vara ganska stor skillnad på möjligheterna innan "Brexit" och efter "Brexit").
    Jag tänker också på att socionomprogrammet kommer du att läsa i 3,5 år (ganska lång tid) och mycket kan ändras på den tiden... men, allmänt, om en person vill jobba utomlands, så skulle jag inte i första hand rekommendera läsa på socionomprogrammet utan kanske i stället läsa utbildning till Sjuksköterska eller Arbetsterapeut (t.ex...); detta för att människokroppen funkar likadant i alla länder (till skillnad från lagar och regler), så de som är utbildade inom medicin lär lättare kunna komplettera sin utbildning i det nya landet till de regler som gäller för att sedan kunna få jobb inom "sitt yrke".
    Annars, så är det inte alls ovanligt att man i "det nya landet" får skaffa sig ett nytt yrke (antingen gå en ny utbildning, ofta från början, eller få jobb som inte har så mycket med den tidigare Högre utbildning att göra, t.ex kan man lära sig på en arbetsplats, efter anställning; eller genom praktik - innan anställning).

    Studie- och yrkesvägledare