elev

    Hej! Jag är intresserad av att jobba inom exempelvis migrationsverket i framtiden som en handläggare eller något inom försäkringskassan och undrar ifall man kan jobba inom sådant när man utbildat sig till socionom? Och kan man exempelvis arbeta inom HR också om man utbildat sig till socionom? Jag förstår att som socionom kan man jobba mycket med personer som har det svårt i livet och man vägleder dom vilket är fint men jag är lite mer intresserad av det andra där man jobbar liksom lite mer på ett annat sätt som jag då nämnde, - handläggare på migrationsverket, på försäkringskassan etc etc. Måste man nödvändigtvis ENDAST arbeta med barn och ungdomar som har upplevt våld och missbrukare?  Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elev!
    De "typiska" Socionomyrken är Socialsekreterare och Kurator. Med grunden i socionomexamen kan man bl.a jobba som

    Adoptionskonsult

    Arbetsmarknadskonsulent

    Beteendevetare

    Familjehemsförälder

    Kurator

    Kvinnojoursmedarbetare

    LSS-handläggare

    Organizer

    Social hållbarhetsstrateg

    Socialsekreterare

    Men det finns också många andra möjligheter. Utredare på Försäkringskassan och utredare hos andra myndigheter brukar ha en 3årig (som minst) högskoleutbildning inom "vilket område som helst men helst inom samhällsvet.Juridiska områden".