amanda
    Jag hoppade av gymnsiet i augusti, precis innan jag skulle börja år 2. Jag börjar igen till hösten och kommer fortsätta på samma skola och linje som jag gick tidigare. Jag har varit i kontakt med skolan och dom har sagt att det går bra att jag börjar där igen och börjar med nästa termins 2or. Ska jag göra ett gymnasieval ändå eller räcker det med att ta kontakt med skolan ännu en gång eftersom jag inte kommer börja om från 1an?
    Om jag måste göra ett gymnasieval, hur gör jag då eftersom jag inte får hjälp av skolan som man fick i 9an?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda, om du börjar i åk2, behöver du inte göra gymnasieval via Antagningssida /som du gjorde i nian/ - där söker man till åk1.
    Jag undrar om du har alla betyg från åk1 på ditt program och om det inte - ändå - är en bra idé att börja nu under våren - kanske på deltid för att fräscha upp kunskaper & för att lära känna sin blivande klass redan innan du kommer till skolan till hösten.
    Jag vet ej varför du gjorde uppehåll och jag vet inte om du har möjlighet att börja på skolan under våren men du vet det och mitt råd är att du funderar på mitt förslag.
    För säkerhetsskull så kan du höra med SYV på den skolan där du skall läsa efter sommaren och även med Antagningskansliet i ditt län. Jag vet ej i vilket län du bor. Du kan själv hitta kontaktuppifter till antagningskansliet på www.antagningskanslier.se

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV