Lovisa
    Hej!
    Jag går i årskurs 2 på gymnasiet och har tänkt att jag ska göra en ansökan till Korrespondensgymnasiet. Ansökningsperioden i min kommun är från 7 januari - 1 februari. Och jag undrar ifall det är möjligt att göra sin ansökan dit i omvalsperioden? För hur jag tidigare har uppfattat det som så kan man bara göra ett val i omvalsperioden ifall man tidigare har gjort ett val i den "riktiga" perioden. Men efter att jag läst runt lite så verkar det som att det inte måste vara ett omval man gör, utan kan vara sitt första val? Eller har jag missuppfattat det? Tänkte bara att jag skulle extrakolla. Jag har planerat att både söka till en "vanlig" gymnasieskola och till korr, och tänker ifall det är ett måste att söka till korr nu i januari? Ifall det är så att man man hamnar på reserv eller liknande om man söker i omvalsperioden?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Man kan ha många alternativ i sin gymnasieansökan och man kan söka under omvalsperioden och då lägga in samma alternativ fast i en annan ordning eller lägga in nya alternativ.

    Om du redan nu vet vad du vill söka, finns det ingen mening med att vänta till omval, utan det är bra att göra ansökan under valperioden.

    Just Korr är en speciell skola, den enda som erbjuder gymnasiet på distans och du behöver därför noga läsa vad som står på Korrespondensgymnasiets hemsida - om hur och när man ska göra ansökan.

    Studie- och yrkesvägledare