Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    svenska utbildningar som leder till yrket Audionom kräver, för särskild behörighet bland annat godkänt betyg i gymnasial kurs naturkunskap 2 (eller i kurser som "ersätter" nk2-kursen) och utan den behörigheten är man obehörig. Obehöriga deltar inte i konkurrensen. Om du blev behörig genom en komplettering, då prövas du i BII, kompletteringsgruppen.

    När du gör ansökan på www.antagning.se behöver du inte (får inte) uppge eller önska i vilken eller vilka urvalsgrupper du prövas, utan det bestämmer Antagning.se själv. Utifrån Information i din fråga är min bedömning att du kommer prövas i BII.

    Studie- och yrkesvägledare