Philip
    Hej! Som texten lyder så fattas jag vissa särskilda behörigheter för linjerna jag vill ansöka till! Jag läste El och Energiteknik så jag har bara grundläggande + matte 2. Men ja har inte heller fullständiga betyg ännu så klart då ja fortfarande går gymnasiet. Jag ska göra HP nu på lördag med. Jag undrar om man ändå kan söka in och komplettera det ja fattas under sommaren? För där måste ju finnas nåt undantag för elever på gymnasiet, då man ska ha sökt in nu till den 16e. Man vill liksom inte behöva vänta ett halvår. Tack på förhand!
    • : Ansökan till högskola måste du göra senast 16 april och sedan Komplettera med betyg - senast 21 juni 2018.
    • : Okej herregud, så då hinner jag alltså inte läsa in kurserna på komvux efter gymnasiet?
    • Anna : Du kan kika på www.yhguiden.se - det finns många yrkeshögskoleutbildningar som är sökbara nu och till vilka du är behörig, men yrkeshögskola kan även ta in obehöriga, vilket högskola/universitet inte kan göra.
    • : Men det är mer praktiskt där, sen finner jag inte det ja söker där riktigt tror jag.
    • Anna : Det är du som bestämmer vilka utbildningar du söker eller vad du gör efter gymnasiet - söker jobb, startar eget eller ngt. annat. Oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!
    • : Aja tack får hoppas att ja kan lösa det med behörigheten.
    • Julia : Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,
    som jag nämnde i min kommentar, vill jag tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se men jag vill nu ge förslag på några yh som kanske kan bli av intresse för dig. OBS! sista ansökningsdag är Olika för olika yh, detta för att varje utbildning bestämmer själv när de sätter sista ansökningsdag.
    Förslag på YH som jag vill be dig kika lite på ... är:
    Elkonstruktör>> - i Varberg och Elektronikingenjör>> i Göteborg; sista ansökn.dag 16 april 2018;
    Elingenjör>> - i Halmstad och Elektronikingenjör>> i Eskilstuna; sista ansökn.dag 15 maj;
    >>Elkraftingenjör - distansutbildning på halvtid. Sista ansökn.dag 4 maj.

    Om du vill söka till högskola/universitet till våren 2019, måste du ha alla betyg färdiga senast 1 december 2018, som brukar vara sista dag att komplettera. Men bäst är det att kika på www.antagning.se - eller fråga personal på Antagning.se då det är deras beslut när de sätter sista dag att komplettera ansökningar till högskoleutbildningar i Sverige.
    Nu ser jag på https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum att de satt 3 december 2018 som sista dag att komplettera ansökan till VT19.