Alexander
    Hej, jag studerar Allmän linje på Vadstena folkhögskola och går mitt sista år nu. Kan Allmän linje leda till jobb möjligheter, eller måste jag söka mig till en särskild inriktning för att komplettera hos olika arbetsyrken. Jag är väldigt intresserad att börja inom teater men jag känner mig osäker med just det. Man kanske ska satsa inom en inriktning som kan ge mig möjligheter till jobb? Jag har aldrig jobbat (inte ens sommarjobbat), jag praktiserade två veckor hos en restaurang i åttan och volontärjobbat hos min pappa inom restaurang. Kan någon hjälpa/ vägleda mig?
    Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Allmän linje är främst en högskoleförberedande utbildning som ger dig behörighet att söka högskola utifrån Folkhögskolan. Det är ingen yrkesprogram. Om arbetsgivaren dock inte kräver annat än att du är klar med gymnasiet så kan ju din avklarade utbildning från Folkhögskolan räcka. Det beror dock helt på arbetsgivaren - det är svårt för mig att ge något generellt svar.

    Kanske kan det vara smart att kolla med Folkhögskolan där du redan befinner dig - dom har en hel del yrkesutbildningar som kanske kan vara intressanta - kan det kan vara ett alternativ och kika lite på dessa? Du kan även studera drama/teater där.

    Om du är intresserad av teater kanske du kan börja med en kortare kurs och pröva på innan du satsar på en längre utbildning. /Lena, Syv