Malin

    Hej! Jag läser just nu första terminen på ämneslärarprogrammet, men skulle vilja söka till socionomprogrammet vt 2021 eftersom jag hellre skulle vilja läsa det. Hur går jag tillväga om jag skulle komma in på socionomprogrammet? Ska söka nästa kurs inför nästa termin nu på lärarprogrammet, ska man lägga kursen först eller det nya programmet? Händer det något med mina studier om jag söker ett annat program men inte kommer in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    du för söka andra utbildningar och om du kommer in på en ny utbildning, kan du då bestämma dig om vad du vill göra. Jag råder dig söka till socionomprogrammet som ditt första alternativ. Om du vill söka till flera olika orter, lägg alla de orterna/utbildningarna högre upp än de kurser som ingår i den nuvarande utbildningen på ämneslärarprogrammet (som du läser nu). Detta för att du inom ditt program har platsgaranti på kurser som ingår i programmet.
    Teoretiskt sett, kan du både påbörja läsa socionomprogrammet (om du kommer in) och samtidigt fortsätta läsa på ditt nuvarande program - men praktiskt sett, är det knappast möjligt (med tanke på tid och ork).
    Det som är vanligt att man hoppar av de studierna som man bedriver när man kommer in på ett nytt program, om det nya programmet är på heltid.
    Eftersom ingen vet om du kommer in på socionomprogrammet eller inte, så råder jag dig läsa nu på "som vanligt" på din nuvarande utbildning och försöka få så många godkända betyg som möjligt.
    Du får också gärna fråga studievägledare på socionomprogrammet och på lärarutbildningen. Jag tror du får samma svar som jag ger dig nu.
    Ang. om du behöver söka de kurser som ingår i ditt program eller om du automatiskt skrivs in på dem, kan vara olika från en utbildning till en annan. Så det bör du fråga om på den institutionen där du läser nu.
    Vänligen och Lycka till!
    ANNA