Ida
    Hejsan!
    Jag går i nuläget på ett ekonomiprogram som är helfart.
    Jag vill söka ett annat program för att se om jag kommer in (och då kommer jag att eventuellt att hoppa av ekonomiutbildningen).

    Min fråga är då:
    1. Om jag kommer in på ett annat program, riskerar jag på något sätt att förlora min nuvarande plats på mitt ekonomiprogram?
    2. Om det ej är risk om förlorad plats; lägger jag mitt nya program som val 1 då på antagning.se?

    Tack på förhand. /Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!
    Det är många som söker andra utbildningar när de läser en utbildning. Vad Antaging.se förklarat för oss är följande: man bör lägga den nya utbildningen högst upp (som sitt första alternativ) i ansökan inför nästa termin. Detta på grund av att man på sin pågående utbildning har platsgaranti på kurser som ingår i programmet (så länge man inte har hoppat av och får godkända betyg i kurserna). På så sätt kan du bli antagen till det nya programmet och så har du fortfarande plats på ditt "gamla"/nuvarande program. Det finns t o m folk (dock inte många) som läser 2 st. heltidsutbildningar samtidigt vilket är inte omöjligt om en av utbildningar är på distans, men det kräver ändå omfattande tids-insats så det är inte att (i första hand) rekommendera. Så, oftast blir det så att om man kommer in på en annan heltidsutbildning, hoppar man sedan av den andra (pågående) utbildningen. Du kan själv kontakta Antagning.se och få det bekräftat. Jag tror du får samma svar där som jag ger dig här (dock jobbar inte FråGA SYVmed antagningen). Du kan ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720