Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    olika gymnasieantagningskanslierna gör lite olika. Redovisa för alla de olika gymnasieantagningar (alla de olika sätten) kan jag inte i ett svar här på forumet. Det finns många olika kanslier. Kontaktauppgifter till dem finns bl.a på antagningskanslier.skr.se

    Annars så borde SYV på din grundskola kunna hjälpa dig. Vi  här på FRåGA SYV vet inte i vilken del av landet du bor eller vilka de olika skolorna är, som du sökte till - och det kan gå till på olika sätt, därför måste du få svar från de som jobbar med gymnasieantagningen som du "hör till".
    Ofta finns rätt mycket info på ansökningssidorna... alltså där du gjorde ansökningar. Kontakta annars personal på ditt antagningskansli. För övrigt, så även SYV-ar som jobbar på de gymnasieskolorna som du är intresserad av borde också kunna svara om hur du söker till just deras skola.
    Om gymnasieskolorna du söker till ligger i olika delar av Sverige och "ligger under olika antagningskanslierna" kan det i vissa fall bli rätt komplicerat med att göra ansökan. Men oftast söker dock eleven via sitt eget antagningskansli (även om hen söker till skolorna i olika delar av landet). Vilket kansli du "tillhör" beror på vilken kommun du är folkbokförd i.