Oscarha

    Hej! Jag läser just nu min femte termin på Stockholms universitet och har precis sökt kurspaketet för kandidat: "Företagsekonomi III Redovisning, kurspaket" . Jag söker med 143 (142,5) i APS. Nedan är de meritvärden för akademiska poäng som under tid tillbaka krävts för att komma in på programmet. Även om två senaste terminerna visar på att det finns en chans att jag kommer in, så blir jag osäker på vad som skulle hända ifall jag inte gör det. Antagningspoäng i urval 2: HT23: 138 VT23: 135 HT22: 150 VT22: 158 HT21: 173 VT21: 135 HT20: 153 VT20: 153 Jag har skrivit på ett anställningskontrakt till hösten 2024 som förutsätter att jag tar min kandidatexamen. Om jag inte kommer in efter andra urval - finns det då i mitt fall någon som helst väg att gå för att färdigställa en kandidat under våren? Som fallgropar har jag även sökt Företagsekonomi III Management & Marknadsföring (samma princip med osäkerheten att komma in där), men i och med att det är revision jag kommer jobba med hade jag föredragit att skriva kandidaten i redovisning. Med andra ord: Är chanserna för att komma in på önskat program kört om jag inte kommer in efter andra antagning genom antagning.se eller finns det andra vägar att gå för att få en plats efter eventuellt "nej"? Alternativt sen anmälan på kandidatprograms-kurs på annan skola? Stort tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    vi får hålla tummarna för att du kommer in!
    Om du inte kommer in i Urval2 så finns det, enligt min uppfattning, ändå en chans att komma in från reserv lite senare.
    Sen anmälan är alltid ett alternativ (i fall någon av de utbildningar du vill läsa öppnar för sen anmälan). OBS! vid sen anmälan är det först-till-kvarn, så bra om du anmäler dig så snabbt som möjligt efter det att sen anmälan har öppnats.
    Samråd också med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare