Alexander

    Hej, Jag är intresserad av programmering och vill bli ingenjör i det området. Jag saknar betyg i Fysik 2 men det var tur att jag hittade ett program i Göteborg som inte kräver fysik2. Antal poängen (snitt) BII man måste ha är 18 och jag har bara 16 så det är risk att jag inte kommer in. Jag ansökte ändå, men jag undrar om programmet finns i andra närliggande städer så jag kan också söka i flera högskolor/universitet i Sverige för att maximera min chans att komma in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    det är inte så att programmet "kräver 18 i meritvärde" utan det slumpade sig så att det krävdes 18 förut, till hösten kan det krävas både mer eller mindre som meritvärde. Antagningsgränser uppstår i konkurrens om utbildningsplats: antal utbildningsplatser ställs mot sökandes meriter och så ser man i efterhand, när antagningen är genomförd vad resultatet blev.
    Vilka högskoleutbildningar som är sökbara fram till 15 april 2021 (start hösten 2021) på de svenska lärosätena får du se på www.antagning.se (jag kan inte se någon utbildning som inte finns eller inte är sökbar, så du och jag kan se exakt samma information - och det är du som vet vad du vill söka till mycket bättre än jag gör, så därför tycker jag att det är ganska meningslöst att jag ska tipsa dig om de högskoleutbildningar som du lätt själv kan hitta på både www.studera.nu, som är lärosätenas gemensam hemsida och på www.antagning.se, som är en sida där man gör ansökan).
    Däremot vill jag tipsa om utbildningar i andra skolformer som man ibland glömmer att de också finns! :) T.ex kan du med fördel kika på utbudet på www.yhguiden.se - vad yrkeshögskola kan erbjuda. Att fysik2 skulle krävas till någon yrkeshögskoleutbildning har jag inte hört talas om. Ofta krävs det endast matte 2 och till några få yh-utbildningar - även fysik1, så du är troligtvis behörig till väldigt många yh-utbildningar.
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    lernia-yrkeshogskola/cloud-and-it-infrastructure-engineer
    teknikhogskolan/pythonutvecklare-med-inriktning-ai
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws
    edugrade/systemutvecklare-net-med-ai-kompetens