Filip
    Jag har börjat tvåan på sa linjen och går sam inriktning. gick spanska 3 förra terminen och det kändes mycket svårare om jag jämförde med grundskolan. hade A i grundskolan men det slutade med ett D i spanska 3. tror detta beror på att vi haft 4 olika lärare i grundskolan och förkunskaperna var begränsade. blev väldigt mycket spanska pluggande i 1an och kändes som man inte skulle klara spanskan ibland. nu till frågan. borde jag välja spanska 4? vill gärna har meritpoängen eftersom jag planerar att fortsätta läsa på högskolan. men är rädd för att jag inte kommer klara det. i 3an har jag planerat att läsa engelska 7 och matte 3b som också ger meritpoäng men man vet aldrig för man kan ändra sig :) Jag tänker att jag kanske om jag t.ex. väljer tyska 1 istället för spanska 4 kommer jag troligen ha mer tid för annat skolarbete eller mer tid för fritidsintressen som gör mig glad :) Är iaf mycket kluven och vet inte hur jag ska välja :( Hur viktigt är meritpoängen som jag tappar? kommer jag kunna utbilda mig utan den? Vill inte att hela mitt liv ska förstöras för att jag inte väljer spanska 4. Hur tycker ni jag ska göra?

    PS: har inte börjat spanska 4 ännu men ska så fort läraren kommer till skolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    HEJ FILIP!
    För Moderna språk 4 får man 1.0 i Merit (av de 2.5 möjliga) vilket höjer Meritvärde ganska mycket och det är därför mycket fördelaktigt att läsa Moderna språk 4 i stället för Moderna språk 1.
    Det räcker med E i kursen för att få tillgodoräkna sig Meritpoäng.

    Det är ungefär lika svårt att få E i alla kurser i Moderna språk. Det är inte troligt att det blir lättare för dig att få högre betyg i Tyska 1 än i Spanska 4 och med tanke på Meritpoäng, så skulle jag själv välja läsa Spanska 4.

    Du frågar om du skulle kunna utbilda dig utan Meritpoäng.
    Meritpoäng krävs ju inte för behörighet. Det är enbart för KONKURRENS. Hur stor konkurrensen blir till just den utbildningen du kommer att söka, vet vi inte.

    Ett annat sätt att tänka är att satsa på högskoleprovet. "bara man är behörig" så kan man komma in på resultatet av högskoleprovet.

    Det finns också fördelar i att lära sig ett nytt språk - men inte för konkurrensen (till högskola), men för allmän bildning och senare när man söker jobb, så kan det vara fördelaktigt att kunna uppge att du har kunskaper i både spanska och tyska.

    Som du förstår, finns det för- och nackdelar.
    Meritpoängen höjer meritvärde ganska mycket och att du väljer bort Spanska 4 kan eventuella göra skillnad mellan att få och inte få plats på den högskoleutbildning som du vill komma in på efter gymnasiet.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA