Lukas
    Hejsan. Jag står och velar här mellan ett par olika universitet att söka sig in på efter gymnasiet är klart.
    Vi målar upp ett scenario där jag gått på Linköpings tekniska högskola och en annan kille gått på Chalmers. Vi söker samma jobb och position med exakt samma utbildning i bagaget och likvärdiga cv:n. Vidare så presterar vi likvärdigt på en jobbintervju, hur väljer då arbetsgivaren? Tänker han då att: fan, den här killen som gått på Chalmers måste ju vara rejälare ändå? Eller kör arbetsgivaren ole dole doff och struntar då helt i vilken skola man gått på?

    Scenariot ovan är väl högt otroligt men det kan kanske hända, vad vet jag? Det är ju ändå ett jobb som står på spel och då vill man ju ha så höga chanser som möjligt att knipa platsen.
    Aja, kanske riktigt svårt och svara på men jag uppskattar alla svar som kan hjälpa mig med hur jag ska tänka inför framtida universitetval.
    Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!

    Du har rätt när du skriver att det inte är lätt att svara på din fråga. Hur arbetsgivare tänker är olika från en arbetsgivare till en annan.

    Universitet har allmänt högre status än högskola (oftast i alla fall). Detta pga universitet är en "högskola" som blev "godkänd" och fått universitetsstatus (bl a har fler antal professorer & bedriver forskning på hög nivå).

    Du nämner två orter i din fråga: Linköping och Göteborg. Jag vill "påminna" dig om att tänka på praktiska saker kring studierna som t.ex. bostad. Tyvärr så kommer inte Antagningsbesked som ett paket, dvs man får enbart Utbildningsplats.
    Bostad får man hitta själv. I Göteborg är det svårt att hitta bostad. Förhoppningsvis är det lättare i Linköping. Om man t.ex. bor i Linköping och kan fortsätta bo hemma hos föräldrarna under sin högskoleutbildning, så är det ett starkt argument för att söka till utbildningen i Linköping i första hand, tycker jag, därför att risken finns att man inte ska kunna utnyttja sin utbildningsplats på Chalmers pga man kanske inte hittar bostad i Göteborg. Att pendla långt till skolan passar inte alla. Det tar tid och tar på krafterna, men det finns studerande som tycker det är OK att åka tåg i 1,5 timme enkel väg varje dag. De läser på tåget. Andra tycker det är helt omöjligt att pendla så långt. Vi är olika och du vet bäst vad som skulle passa dig.

    Vad jag försöker påtala är att inte glömma det praktiska kring en utbildningsplats.

    Bästa hälsningar, lycka till & ha en trevlig sommar!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare