Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    när en en gymnasieskola beviljas starta en "särskild variant" då får skolan byta ut inriktningskurserna (alla eller några av dem) mot andra kurser.
    Vad gäller spetsutbildning så kan eleverna läsa "huvudämnena" i snabbtakt och redan under gymnasiet påbörja läsa universitetskurserna, t.ex om det är spets i matematik, då kan eleverna klara av matte 1c - t o m matte specialisering redan innan utgången av år3 och hinna påbörja läsa "universitets-matte".
    Rektorn kan också bevilja läsa Utökat program och då läser eleven fler kurser än programmets vanliga 2500p.
    Jag tycker inte det är en så jättebra idé att kalla spetsutbildningar och särskilda varianter för "inriktningar". Detta för att inte blanda ihop dem med Nationella inriktningar.
    Särskilda varianter och spetsutbildningar på gymnasiet är speciella ("avvikande") utbildningar. De skiljer sig från de "vanliga" gymnasiala utbildningar där det är strikt reglerat vilka obligatoriska kurser som ingår i programmet och där för att uppfylla kraven för examensbevis måste bland annat betygen i alla kurser inom en av nationella inriktningar finnas med (med undantag av Individuellt anpassat program - rektor får i vissa fall fatta beslut om att en elev får läsa individuellt anpassat program och i så fall får vissa eller alla inriktningskurserna bytas ut mot andra kurser).

    Studie- och yrkesvägledare