SYV-besökare
    Hej,
    jag fick en fråga från en anställd i göteborgs stad (göteborgs kommun) som har tidsbegränsad anställning - och är därför lite rädd att inte få fortsatt anställning (därför vill inte hen gå till chefen med det) - ... en fråga hen ställer är om hen har rätt att få språkstöd (både konversation/träning i att prata och inom fack-språket, just det som har med arbetsuppgifterna att göra - termer, definitioner/uttryck?) . Hen är anställ på en av förvaltningarna i Göteborgs stad. Var finns info om vilket språkstöd man har rätt till?
    Mvh
    S.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    förutom arbetsgivaren kan även fackföreningar, bibliotek, komvux och även intresseföreningar (ex. språkcaféer) kanske bli av intresse... Personer som det gäller bör fråga sin fackföreningsrepresentant (om hen är med i någon fackförening), tycker jag; det skadar i alla fall inte.
    Även arbetsförmedlingen kan man fråga på - då personen endast har en tidsbegränsad anställning och med det finns det risk att hen kan bli arbetslös, om anställningen ej blir förlängd.

    På biblioteken kan språkcaféer eller annat språk-stöd finnas. Göteborg är en stor stad med många olika stadsdelsförvaltningar och flera olika bibliotek. Kanske kan det blir för långt att åka om man hittar språkstöd på "fel" bibliotek - därför råder jag fråga först på de närmsta biblioteken /nära där personen bor eller arbetar/.

    Ang. vad Göteborgs stad som arbetsgivare kan erbjuda inom Språkstöd - måste vi undersöka och återkommer.
    Vänligen
    Julia SYV

    Be personen som är intresserad av språkstöd i Göteborg kika på facebook.com/Framtid.se/posts>> där www.framtid.se tipsar om den alternativa bokmässan i Gbg (i Angered - som är i princip Gbg, eller mycket nära). Eventet äger rum lör 22 sept 2018 kl.11-17 och det är gratis entré; jag tycker det är bra om hen kan delta - kan prata med folk där /träna svenska/ + förhoppningsvis finns det tips där att få om hur man kan träna svenska ännu mer i framtiden.

    hej igen, fick nu tips från en kollega - Karriärcenter för anställda i Göteborgs stad - adress: Rosenlundsg.4, en tr. upp och tel.nr 031-3678162 (när tel.tid är - är lite oklart...) - men de skriver om att de har Drop-in på tisdagar kl.15-17 (då behöver man inte boka tid, utan kan bara dyka upp där...). Tänker att hen kan besöka karriärcenter och fråga efter olika möjligheter till språkstöd. Om inte annat, så är det språk-träning även att gå prata med de anställda där...

    Och ännu ett tips - man kan testa ringa till avdelning för Inköp och upphandling, tel.nr 031-366 37 00 och begära /som Allmän handling/ en lista på alla underleverantörer till göteborgs stad - vet inte om den listan kan specifikt innehålla Språk-konsulter (annars kan det bli en mycket lång lista)... men det är kanske värt att testa i alla fall.