Hej, jag läser mental träning som individuellt val då det var det ända lediga för mig. Jag får nu i trean på ekonomiprogrammet och har läst individuellt val i ettan så jag måste läsa nu i trean också för att få tillräckligt många poäng. Jag undrar då vad som händer ifall jag skulle få sträck i kursen. Får jag ett F klarar jag fortfarande min examen då jag inte har något annat F väl? Men vad händer ifall jag får sträck. Då får jag väl för lite poäng för att få examen och hur kan man läsa upp detta? Är det genom en prövning och hur funkar den då? För kursen består av både teori och fysiska lektioner?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du deltar i lektionerna (ej hoppar av kursen) får du ett betyg. F är också ett betyg. Även om du nu, i februari, skulle hoppa av kursen, så tror jag att du ändå får ett betyg; detta för att läraren kommer med stor sannolikhet anse att hen har tillräckligt med underlag för att sätta ett betyg (t.ex F).
    Att få "streck" på gymnasiet = att inte ha något betyg, då kommer inte den kursen stå/nämnas i det utbildningsdokumentet du får när du slutar på gymnasiet; i så fall får du ett studiebevis där kursen i vilken du inte fick ngt betyg ej nämns. studiebevis kan kompletteras upp till gymnasieexamen (examensbevis) på komvux. Du behöver inte ta in just den kursen i examensbevis från komvux (för att det är friare - på komvux - vilka kurser som kan inte i ditt examensbevis).

    Studie- och yrkesvägledare