Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;
    kort svar: vår erfarenhet är att det stämmer att tjänster som Marknadschef (i Sverige) som regel är placerade på huvudkontoren, ofta på Koncernens huvudkontor. Detta kan betyda att arbetsmarknaden är liten och "tuff" för en person som vill få en yrkesroll som marknadschef utanför storstäderna (som i Sverige är i första hand: Stockholm, Göteborg och Malmö).

    Lite längre förklaring till varför det ser ut som det gör:
    Det är sant att många företag, särskilt större organisationer och koncerner, placerar tjänster som marknadschef och andra ledande befattningar på sina huvudkontor. Dessa huvudkontor är ofta belägna i de större städerna som Stockholm, Göteborg och Malmö i Sverige.

    Anledningarna till denna koncentration av högre befattningar i storstäderna kan vara flera. För det första finns det oftast ett större utbud av arbetskraft med relevant kompetens i dessa områden, alltså i och nära de stora städerna. Dessutom kan närheten till andra viktiga affärsaktörer och beslutsfattare, samt tillgången till infrastruktur och nätverk, göra det mer fördelaktigt för företag att ha sin ledning baserad i storstadsregionerna.

    Det innebär inte nödvändigtvis att arbetsmarknaden för marknadschefer är obefintlig utanför dessa städer, men möjligheterna kan vara mer begränsade. Mindre städer och landsbygdsområden kan ha färre företag som behöver eller har resurser för att ha en marknadschef på plats. Det är dock inte omöjligt att hitta sådana positioner utanför storstadsregionerna, men det kan vara mer utmanande och kräva mer aktivt sökande och nätverkande.
    Kika också gärna på framtid.se/yrke/marknadschef

    Studie- och yrkesvägledare