NilsBergh

    Hej! Jag är antagen till psykologprogrammet på mittuniversitet och står reserv 21 till Umeå. 16 är antagna. Finns det möjlighet? Brukar inte många av de reserver som står innan tacka nej? Och är man verkligen garanterad nästa plats om man står längst upp i listan. Alla år antar de ju olika mycket personer, kan man ringa ditt dem när terminen har börjat, eller dyka upp uppropet, om någon eventuellt inte dyker upp?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Enligt reglerna gäller detta: att så länge en utbildning, t.ex ett program på universitetet, i Sverige, kan ta in fler studerande så kallas folk från RESERV. När de slutar kalla från reserv så kan de inte ta in fler. Om det finns 16 antagna, så kan reserv 21 komma in om samtliga av de antagna tackar Nej till sin utbildningsplats och även 5 av de som står i RESERV som reserv nr.1 t o m 20 också tackar Nej, då blir reserv nr21 antagen. En sådan situation kan uppstå endast "teoretiskt sett". I praktiken har jag extremt svårt att tro att så många tackar Nej till sina utbildningsplatser.
    Att dyka upp på uppropet bör inte hjälpa... eftersom folk som är antagna brukar meddela att de inte kan komma till uppropet om de vill behålla sin studieplats. Några få personer kan ju givetvis missa det, men då kallas sökande som står i RESERV in i så fall. Så säger reglerna. Att ett svenskt universitet skulle frångå reglerna och anta någon med lägre merit "bara för att" hen dök upp på uppropet kan inte jag se framför mig... Du gör givetvis som du tycker blir bäst men min bedömning är att det är meningslöst att dyka upp på uppropet om  du inte är antagen.

    Dock är det inte omöjligt att efter t.ex en termin eller ett år kontakta det lärosäte där du vill läsa och fråga om de har ledig plats på grund av avhopp. Det kan på förhand inte garanteras att någon ledig plats kommer att finnas.
    Finns det någon särskild anledning till varför du inte kan läsa på det lärosäte där du kom in? Du har ju sökt dit, tänker jag... Varför söka till ett lärosäte där man inte kan eller absolut inte vill läsa?
    Det kan givetvis uppstå hinder efter det datumet som du gjort din ansökan. Du behöver inte förklara varför du inte vill eller kan läsa på just en viss skola/ort, jag bara undrar hur man tänker kring detta: t.ex att man söker till en utbildning som man vet från början att man inte vill gå...? Om du hoppades på att du skulle kunna byta till en annan ort, så förstår jag varför du sökte även till de orter där du inte vill/kan läsa, men du konkurrerar ju mot de andra som söker samma utbildning och folk som sökt till de orter där du vill läsa har haft en tanke att de vill läsa där och därför sökte de dit och varför skulle de nu avstå sin plats... Givetvis kan situationerna förändras med jobb, familj, hälsa mm men då kallas sökande från RESERV i den ordningen som deras reservplats "går", alltså reserv nr.1 tillfrågas först av alla reserver.
    Jag tror som sagt inte att det finns ngn anledning att åka till uppropet om du inte är antagen. Att RESERV nr.1 skulle åka till uppropet skulle jag ha förståelse för - för att det är ganska troligt att hen kommer ändå in (dock inte ens det kan garanteras; om alla antagna behåller sina platser kommer ingen från reserv kallas, över huvudet taget).

    Studie- och yrkesvägledare
    • NilsBergh : Herregud vad passivt aggressiv hahah. Om man är SYV kanske man har förståelse för att när man precis tagit studenten och söker univeristetsutbildningar kanske söker till många olika utbildningar (vissa som man tycker om mer och vissa som man tycker om mindre) för att se hur processen fungerar osv. Istället för att bara... nöja sig, är det väl ändå rimmligt att göra allt man kan för att få det som är bäst för en själv??
    • Milla : Absolut! jag håller med dig. Du har absolut rätt att bestämma vad du söker och vilken utbildningsplats du accepterar. Men du kan inte komma förbi de sökande som har högre meriter än du har. Dina konkurrenter är ju "också människor" och om du skulle antas, så kommer ngn som sökt samma utbildning och som har högre meriter bli utan plats och hen kanske är ännu mer angelägen att komma in på utbildningen? Vi på FRåGA SYV gör inte antagning till utbildningar. Vi kan förklara reglerna och "peka på" eventuella undantag från reglerna. Men i den situationen du beskrev ser vi inga möjliga undantag. Du är antagen till den utbildning du vill gå, om jag förstår dig rätt men du kom in på "fel ort", kan man säga. Jag (om jag var i "dina skor") skulle tacka Ja till utbildningsplats och börja läsa där jag är antagen men söka till nästa antagningsomgång till utbildning på den orten där jag helst vill läsa. Skulle du komma in där kan du sedan ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och bli uppflyttad till exempel till termin 2 eller 3. Du gör som du tycker blir bäst för dig och vi önskar dig Lycka till!