Milad
    Hej,
    Jag vill starta eget företag och jag vill ha en utbildning som är passande. jag vet att det inte finns nån särskilt krav men att ha en passande utbildning är alltid en stor plus.
    Så jag undrar vilka utbildningar det finns? Jag har läst lite om business management men det finns inga i Sverige känns de som? bara utomlands.
    Hade uppskattat lite information.
    tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Milad,

    Arbetsförmedlingen kan erbjuda utbildning för inskrivna på AF, de börjar ofta med infomöte för intresserade att starta eget; om man efter det fortfarande är intresserad, kan AF ordna så att du ska kunna gå en kurs på några veckor eller några månader. Så - fråga på Arbetsförmedlingen, är mitt första råd. På en sådan AF-kurs blir man inte ekonom... :) men man får veta VAD MAN BEHÖVER VETA som en blivande egenföretagare; vilka regler som finns och var info finns som man behöver ta till sig. Det är också en värdefull kunskap.

    Mitt andra råd är att du går in på https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare och läser info där och klickar dig vidare på länkar som finns i presentationen där.

    Och jag vill också be dig att svara på frågan - om det inte är hemligt, inom vilket Område /t.ex hotell, eller tillverkningsindustri... eller massage... eller sy kläder... eller vad?/ du vill starta eget. Detta för att kunna ge bättre tips på utbildning som passar.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Jag tycker du kan börja med att kontakta Arbetsförmedlingen nära dig och delta i infomöte där du får höta om "ramvillkor", vad som förväntas av den som vill bli egenföretagare och att du samtidigt behöver prata med några olika egnaföretagare och be dem berätta för dig hur det var i början av deras karriär. De "genomsnittliga" villkor för egenföretagare i Sverige är att man under första 2 åren behöver jobba 10-12 timmar om dagen alla dagar i veckan, utan några lediga dagar och att man troligtvis inte kan ta ut någon lön - i alla fall inte under första året; utan måste betala sina skulder och investera i sitt företag för att, om det går bra, kunna börja ta ut en liten lön under år 2. Många nya företag går i konkurs under första året. Då kan man "sitta" där med skulder på sitt företag.
    Jag vill inte skrämmas, men det är ett tufft liv att vara egen företagare, och speciellt under några första år.

    Har man en affärsidé som man tror på, kan man chansa och satsa... men det finns inga garantier.

    • : Hej Liselotte, tack för snabbt svar.
    • : jag har faktiskt inte tänkt exakt inom vilket område jag ska starta eget, jag vill utbilda mig till något där jag har flera alternativ.
    • Liselotte : Det är bra att ha kunskaper inom det område inom vilket man blir egenföretagare ... annars så läser man ekonomi och redovisning; ledarskap /om man tänker ha anställda och inte vara ensam-enmans-företagare/.