Anonym2000
    Hej!

    Jag har som mål att komma in på ekonomie kandidat i Uppsala eller Lund nu till våren. Jag har ett meritvärde på 19.9 och kollar jag på tidigare år innebär det att jag ligger på gränsen till att bli antagen till utbildningen. Min fråga är om det finns någon statistik för hur många reserver som blir antagna till utbildningen?

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    reserver kan antas om de som är antagna tackar Nej till sina platser och på förhand kan man inte veta om det blir någon som skulle tacka Nej. Det är mycket möjligt att ingen tackar Nej utan alla tackar Ja och då kan ingen från reserv antas. Hur det "brukar bli" spelar ingen roll... det kan bli väldigt olika från år till år. Även om det skulle t.ex visa att ett visst antal "brukar" komma in från reserv, så kan det nästa gång bli så att ingen antas från reserv.
    Men om du är intresserad av att veta hur det brukar vara, så kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på respektive lärosäte (jag tror inte de uppgifterna du är ute efter är hemliga och du bör därför kunna få fram dem). Personligen tycker jag att det inte spelar någon roll, och därför skulle inte jag lägga tid på att få fram de uppgifterna men det är upp till dig hur du vill göra.

    Studie- och yrkesvägledare