Elin
    Hej! Igår fick jag stipendium i moderna språk(tyska) på min skola där det går 350 elever. Jag undrar hur det går till med stipendium, kan ju ej fråga min lärare nu då jag har slutat på skolan! Var det min lärare som valde ut just mig? Vi är en privatskola och alla elever som har A får ju inte stipendium. Vad finns med i bedömning om en elev ska få stipendium!? Är det kamratskap osv? Jag vill veta. Det är en tysk i min tyskaklass som också har A och det kan ju inte kommunen veta om så de måste ju ha pratat med min tyskalärare väl? Man kan ju inte få stipendium om man har språket som modersmål. Blev dock så otroligt glad att jag grät floder hela dagen igår! Jag och min tyskakompis som är tysk satt mestadels och tramsade och eftersom att aldrig hon behövde göra uppgifterna som vi andra behövde satt hon och tramsade och var jobbig. Jag blev hela tiden omdragen och upplevde inte själv att jag var stipendiumkvalite, men absolut a-kvalite. Tacksam för svar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Jätteroligt att du fick ett stipendium!!! GRATTIS!!!
    Oftast kommer priser med en motivering och du bör se om det står en motivering någonstans! På vilket sätt fick du besked? Att du slutade på skolan betyder inte att du inte kan vända dig till skolan för att fråga om motiveringen.
    Svårt att veta för oss på fråga SYV om vad var kriterier för just det stipendiet: annars är det ofta flitighet, kreativitet och resultat som bedöms d vs att man fick kämpa sig upp till ett bra resultat!
    Bästa hälsningar och trevlig sommar!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Vi hade skolavslutning i kyrkan och jag sutade 9:an. Jag har ej tyska som modersmål och fick kämpa för detta. Vi har en hemsida för elever och l
    • : Lärarer som vi kan skriva med varandra. Tycker du att jag ska fråga om motivering även om jag har slutat?
    • Anna : Fråga om motiveringen! ja! du har absolut rätt att veta det. Du kan använda den motiveringen när du söker jobb i framtiden.