Hon vill gärna arbeta som lärare här i Sverige. Behöver hon någon påbyggnadskurs / program för att bli godkänd att arbeta som lärare i Sverige?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32009 frågor besvarade.
STOM kandidat som behöver någon form av påbyggnad som lärare?
Hon vill gärna arbeta som lärare här i Sverige. Behöver hon någon påbyggnadskurs / program för att bli godkänd att arbeta som lärare i Sverige?
1 Svar
Hej,
när det är lärarbrist anställs många obehöriga lärare, alltså utan legitimation från Skolverket. Det är en väg att gå: att försöka få jobb även utan lärarlegitimation.
Men om personen vill få ut lärarlegitimation, då är det en fråga till Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Skolverket brukar kräva att det i grunden ligger Lärarexamen. Beroende på vad UHR´s bedömning av personens betyg blir, kan olika kompletteringar krävas.
Mitt råd är att försöka skicka betygen från utlandet till bedömning hos UHR så fort som möjligt och att läsa svenska så mycket som möjligt (så fort och så bra som möjligt). För att kunna komplettera på högskolenivå, kommer personen behöva ha godkänt betyg i SAS 3, alltså tredje kurs på gymnasienivå. Innan dess är det SFI D + SAS grund + SAS 1, 2 och sedan 3. När man är klar med SFI D, har man kunskaper i svenska som ungefär motsvarar årskurs 6 i grundskolan. När man är klar med SAS grund - motsvarande årskurs 9 i grundskolan, och sedan är det gymnasiesvenska 3 kurser á 100poäng/styck. Hur snabbt man kan uppnå SAS grund godkänt varierar mycket från person till person.
Gymnasiekurserna i svenska är alla på 100p/styck och läses på heltid på fem veckor per kurs, alltså får man 15 veckor på sig om man endast läser svenska och inga andra ämnen och läser på heltid.
***
Tips! lärare från andra länder har ibland vag uppfattning om hur jobbet på de svenska skolorna ser ut. Jag menar kanske i första hand disciplin-frågan, respekt för lärare och löneläge... Det är inte ovanligt att lärare från andra länder förväntar sig att eleverna gör som läraren säger att de ska göra och så har man hög status i samhället och mycket hög lön, vilket inte riktigt är sant. Det har hänt att lärare från andra länder kompletterar sin lärarutbildning och kommer ut på skolorna och kan absolut inte tänka sig jobba i den miljön som finns på de svenska skolorna, därför vill jag råda lärare från andra länder att göra studiebesök på de svenska skolorna, att ta kontakt med lärare som är verksamma i den typen av skolor där de sedan planerar jobba och på så sätt komma fram till beslutet om de vill satsa på läraryrket eller om de väljer att söka jobb eller utbildning inom andra områden.
Frågor och svar taggade med 'civilingenjörsexamen' (2 st.)
-
Vad är skillnaden att läsa på ett ”större”/”bättre” lärosäte?
Hejsan! Jag går för tillfället tekniskt basår och ska plugga vidare till civilingenjör till hösten. Det jag undrar är den verkliga skillnaden i arbetslivet efter examen beroende på om man gått på till exempel KTH eller Blekinge Tekniska...
Hej,svårigheten i att svara på din fråga ligger i att olika arbetsgivare tänker väldigt olika. Hen som anställer kan tänka att hen i första hand vill... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan högskole- och civilingenjörprogrammen?
Som frågan lyder jag fattar verkligen inte skillnaden. Varje syv jag frågar säger olika saker. Syven på mitt gymnasium sa t.ex. att Civilingenjörsprogrammet är en hel utbildning där man studerar 5 år, det finns inga andra examen man tar förutom...
Hej Ene!Saken är den att varje lärosäte (högskola eller universitet) får bestämma rätt mycket självt, lokalt, på sitt lärosäte.Det som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga