Eira
    Jag går el- energiprogrammet, och har just nu ett streck i idrott. Jag hatar verkligen idrott. Vill verkligen inte va med och försöka. Och jag undrar vad konsekvenserna för det blir? Har läst att idrott är 100 poäng och man får max ha underkänt i 250 poäng? Kan jag ta studenten med ett streck i idrott? Vill inte och ska inte läsa vidare på högskola eller universitet. Har bra betyg i alla andra ämnen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eira!

    Idrått & hälsa 1, 100 poäng - är en obligatorisk kurs på gymnasiet, men den läses inte på Komvux.

    Om du skulle missa uppnå kraven för yrkesexamen på gymnaiset, skulle du kunna läsa på Komvux och ta Examensbevis från Komvux och i det examensbeviset behöver man inte har en kurs i Idrott.

    Med "streck" i idrott & hälsa 1 kommer du inte uppnå kraven för Examensbevis. Däremot med F i den kursen kandu uppnå kraven och få Examensbevis med F i den kursen.

    Kraven för gymnasieexamen finner du på den här sidan.

    Det skulle vara mycket bra om du kunde anstränga dig så pass och försöka uppnå E betyg i Idrott&hälsa. Jag förstår att du inte vill det, men fundera över "saken", om du ändå kan försöka.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Tror du man skulle kunna göra nånting för att få ett F då hahah? Typ nåt skriftligt eller nånting. Ska fråga min idrottslärare men vad tror du?
    • Julia : Det bästa vore om du kunde anstränga dig och försöka få betyget E. Prata med Idrottsläraren! Lycka till! Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig!