Elev

    ?

    • Julia : Frågan handlade om att delta i "studenten" eller inte om man har för några månader sedan hoppat av gymnasiet. Detta skriver jag för att de som läser svaret ska förstå vad frågan handlade om - då är det lättare att förstå svaret. Forumet FRåGA SYV finns för att "alla ska lära sig av varandras frågor och våra svar".

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig;

    om du inte deltagit i skolarbetet i minst en månad, är du avskriven från din gymnasieskola, alltså du är inte elev på den skolan längre. Och i så fall kan du komma och titta på "studenten" som en "anhörig" eller vän till de som tar studenten. Vad "ta studenten" innebär i dagens Sverige är lite oklart. De som får examensbevis är klara kandidater till att på riktigt ta studenten. Sedan finns det andra "kategorier av elever", t.ex de som läste i 3 år på heltid, hade god närvaro men ändå inte uppfyllde kraven för examensbevis och får därför studiebevis: kan man säga att de "tar studenten"? Jag kan inte svara på den frågan... De som inte får ut examensbevis trots god närvaro och när de har gjort sitt bästa är inte behöriga till högskolestudier... men de får också springa ut från gymnasieskolan, kasta mössorna upp i lyften och skrika sig hesa ... Nu-för-tiden får alla som vill köpa en studentmössa. Kika gärna på framtid.se/reportage/studenten

    Att du slutade gå i skolan är "mindre bra". Frågan är om du är avskriven från skolan eller om du fortfarande är inskriven som elev på skolan. Fråga rektorn - hen är ytterst ansvarig och bör veta. Även din klasslärare/mentor bör rimligen veta om du är fortfarande inskriven på skolan som elev.
    En annan fråga är om du ev.skulle kunna få förlängd studiegång... och läsa på din gymnasieskola även under nästa läsår. Det är inte din rättighet. Rektor får ansöka hos din kommun (där du är folkbokförd) och få svar om din kommun är villig att betala för din utbildning nästa år (det kostar pengar att ge undervisning).
    Att komma till skolan när din "gamla klass" tar studenten eller inte komma till skolan den dagen, är enligt min mening, en "mindre viktig fråga" - här får du göra som du vill. En viktigare fråga är vad du ska sysselsätta dig med framöver... Kan du få jobb? Har du ett yrke du vill satsa på? Kommer du få ut Studiebevis eller endast "utdrag från betygskatalogen"? - det är viktigt för rätten att läsa på komvux.
    Om du får ut ett Studiebevis kan du börja på komvux även om du är under 20 år.
    Skulle det vara så att du ej får ut Studiebevis och du fyller 20 år under kalenderåret 2023, kan du börja läsa på komvux tidigast från 1 juli 2023 och vad ska du göra fram tills dess (det är ju ett helt år dit...)?
    Att delta i studentbalen, ha champagnefrukost och skrika sig hes på flaket är säkert trevligt (för de flesta...) men det är bara några få timmar. Sedan ska man ha en plan för framtiden - vad är du behörig till? Vilka är de realistiska framtida möjligheter för dig?
    Om du inte får studiebevis, inte får förlängd studiegång och med det inte kan läsa på gymnasieskolan även nästa läsår, och fyller 20 nästa kalenderår, och inte får jobb inom kort är de realistiska alternativen för dig:
    - att söka läsa allmänna kurser på folkhögskolorna (där man kan börja från 18 årsåldern)
    eller
    - skriva in dig på arbetsförmedlingen och försöka komma in i Ungdomsgarantin (inom den kan du gå på praktik, få hjälp med jobbsökandet och efter cirka 3 månader kan du ev.även ha rätt till någon sort ersättning).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för svaret. Jag har fixat arbete och har tänkt studera på komvux om 1-2 år för det jag behöver hämta ikapp. Jag har som sagt gjort ganska mycket så det skulle inte vara mycket kvar. För det andra tänker jag kring ”studenten” och då menar jag springa ut, vara med klassen och sådär. Inte att vara klar med studierna. Jag är utskriven från skolan men kan jag ändå ha möjligheten att komma dit och springa ut med min ”gamla klass”.
    • Milla :

      Om du är utskriven från skolan, så är du inte elev på den skolan. Fråga din klasslärare/mentor eller rektorn på skolan ... det är en ovanlig situation. Å ena sidan, är du idag inte elev på skolan, så varför ska du springa ut? Å andra sidan var du elev på skolan i över 2.5 år...Det finns nog inga regler skrivna kring just den situationen. Jag skulle fråga rektorn på förhand. Det blir annars pinnsamt om du kommer och vill springa ut och skolpersonalen "kör ut dig" pga du inte är elev på skolan längre... Jag personligen skulle inte utsätta mig för den situationen om jag inte var säker på att jag är välkommen. Men du gör som du själv tycker blir bäst.

    • Elev : Tack för hjälpen
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer